Design în dialog: între estetică şi funcţionalitate

La invitaţia Centrului Cultural German din Cluj-Napoca, publicul larg a avut oportunitatea de a participa duminică, 24 martie 2024, la o discuţie/dezbatere critică care a marcat închiderea expoziţiei „100 Beste Plakate 22” // Cele mai bune 100 de afişe 22”, deschisă la sediul partenerului instituţional de proiect, Muzeul de Artă din Palatul Bánffy, în perioada 7 – 24 martie 2024. Un alt partener important al evenimentului a fost Asociaţia 100 beste Plakate e.V., expoziţia fiind realizată la Cluj-Napoca cu susţinerea Goethe Institut Bucureşti, Geothe-Zentrum Chişinău, Universitatea de Artă şi Design (UAD), Artivistory Collective, Daisler Print House şi Cartopack.

Design-ul – fie el design grafic, de afiş, de spaţiu sau de produs – trece de graniţa esteticii şi are puternice influenţe asupra modului în care percepem spaţiul public, asupra transmiterii şi receptării de mesaje, asupra dinamicii comunităţilor şi, nu în ultimul rând, asupra vieţii de zi cu zi a fiecăruia dintre noi. Pornind de la idea expunerii afişului în spaţiul public, respectiv în mediul digital, se conturează percepţiile diferite pe care privitorii le au, atât asupra mesajului transmis, cât şi asupra esteticii. În ultimii ani, dezvoltările tehnologice şi schimbările culturale au influenţat semnificativ modul în care consumăm «produsele vizuale» în mediul online şi în peisajul urban. Astfel, identităţile vizuale ale oraşelor au evoluat în moduri diferite, reflectând schimbările sociale şi tehnologice. În cadrul discuţiei, vom explora dimensiunile design-ului din perspectiva unor creatori locali. Alături de invitaţii noştri, vom atinge tematici diverse, de la procesul creativ până la modul în care design-ul se naşte, dar şi contribuie la schimbările din societate”, au transmis reprezentanţii Centrului Cultural German din Cluj-Napoca în evenimentul de promovare.

Moderat de Maria Surducan, ilustratoare şi autoare de benzi desenate, dialogul s-a purtat în prezenţa invitaţilor, Gabriel Aldea şi Vlad Cupşa (Managing partners Komiti – studio independent de creaţie multidisciplinară), László Bencze (prof. univ. dr. la Departamentul Grafică din cadrul Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca, Firma 9), Vlad Sulea (designer vizual, The Tailor), Betti Szabó (fondator şi director creativ, BOLD. Branding Studio) şi Tihamer Török (designer grafic şi ilustrator).

Recunoscută la nivel internaţional, expoziţia 100 Beste Plakate 22” [Cele mai bune 100 de afișe 22], a adus în prim-plan cele mai inovatoare și grăitoare elemente din designul de afișe din Germania, Austria și Elveția din anul 2022. Competiția „100 Beste Plakate” este un susținător și promotor important al designului grafic din spațiul germanofon, implicând numeroși designeri consacrați, studenți, academii de artă, agenții, clienți și proiecte individuale. Expoziția rezultată în urma competiției străbate lumea în fiecare an. După ce a călătorit în Coreea de Sud, Elveția, Germania, Republica Moldova, Slovenia, expoziția „100 Beste Plakate 22” a ajuns în luna martie şi la Cluj-Napoca, unde s-a bucurat de un interes deosebit mai ales din partea publicului tânăr.

Cu această ocazie, un grup de opt studenţi ai Facultăţii de Istorie şi Filosofie din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, anii I şi II, nivel licenţă, specializările „Istoria Artei” şi „Turism Cultural” – Any Marin, Charlize-Jennifer Mesz, Denisa-Ioana Moldovan, Timea-Eliza Nagy, Paul-Ionuţ Tîrla, Paula Turcin, Andreea Pop şi Andra Cătălina Săvan –, au avut rara oportunitate de a fi implicaţi activ, alături de echipa Centrului Cultural German şi tehnicienii muzeului-gazdă, pe complexele şantiere de instalare şi amenajare, respectiv demontare a expoziţiei, sub coordonarea directă a muzeografului Alexandra Sârbu, comisar al expoziţiei, şi supervizarea responsabilului de practică din partea instituţiei de învăţământ superior, lect. univ. dr. Voica Puşcaşiu.

Drd. Alexandra Sârbu, istoric de artă, curator și muzeograf la Muzeul de Artă Cluj-Napoca, ne oferă toate informațiile despre expoziție și activitățile conexe: 

Cu o tradiţie redutabilă, competiția „100 Beste Plakate” este unul dintre cele mai vechi concursuri de design din Europa. În 1966, afişe remarcabile au fost premiate şi expuse pentru prima dată în Germania de Est (RDG). În 1980, competiţia a primit titlul „Cele mai bune 100 de afişe”. Datorită eforturilor Asociaţiei Designerilor Grafici (Verband der Grafik-Designer e.V.), de a continua competiţia, a fost posibilă menţinerea şi dezvoltarea acesteia după anul de cotitură 1989. Începând cu 1990, numărul de afişe înscrise a crescut constant, la finalul decadei depăşind 1000 în fiecare an.

De-a lungul anilor s-a luat în considerare extinderea competiţiei dincolo de graniţele Germaniei. În septembrie 2001, asociaţia 100 Beste Plakate e.V. a fost înfiinţată la Berlin pentru a asigura continuitatea competiţiei deja tradiţională şi pentru a o extinde în întreg spaţiul vorbitor de limbă germană. În 2002, „Cele mai bune 100 de afişe 01” a cuprins prima selecţie germano-austriavo-elveţiană. A devenit tot mai clar că există o varietate largă de design-uri de afişe şi că bunele practici nu lipsesc. Este evident că design-ul de afişe este puternic promovat la universităţile din aceste ţări. Numeroase lucrări ale studenţilor aflate printre posterele premiate sunt un exemplu încurajator în acest sens.

Proiectul a avut până în prezent peste 20 de ediții. Expozițiile anuale oferă o perspectivă fascinantă asupra culturii contemporane a afișelor și promovează diferitele abordări și stiluri ale artiștilor și designerilor participanți. De la mesaje politice la evenimente culturale și până la reprezentări de produse, afișele premiate acoperă o gamă largă de subiecte.

Sunt primite propuneri de afișe din toate genurile și tehnicile de imprimare cu condiția să fi fost concepute, tipărite și publicate în anul respectiv. Lucrările sunt evaluate de către un juriu format din specialiști renumiți, care se schimbă de la an la an. Prin vizibilitatea pe care o primesc în cadrul expoziției și a publicației care o însoțește, câștigătorii concursului au parte de recunoaștere la nivel internațional.

Selecția anului 2022 cuprinde 48 de afișe din Germania, 43 din Elveția și 9 din Austria, împărțite în trei categorii. Au participat 663 de persoane cu un total de 2298 afișe, dintre care 1073 de afișe individuale şi 335 de serii. Juriul concursului din 2022 a fost format din experți internaționali: Yvo Hählen [Balmer Hählen, CH-Lausanne], Barbara Kotte [Kollektiv Scrollan, D- Berlin], Thomas Kronbichler [Studio Mut, I-Bozen], Wolfgang Ortner [OrtnerSchinko, A-Linz] şi Antonia Terhedebrügge [Studio Terhedebrügge, D- Berlin].

Activităţi conexe

Pe de altă parte, expoziţia a beneficiat şi de un program generos de activităţi educative conexe, pe care îl redăm succint:

● Miercuri, 13 martie, între orele 13:00-14:00, la sediul Muzeului de Artă Cluj-Napoca (Palatul Bánffy, P-ţa Unirii nr. 30), a avut loc o vizită de studiu și documentare pe marginea afișelor desemnate câștigătoare în cadrul ediției 2022 a celebrei competiții europene „100 Beste Plakate”, care i-a avut drept protagoniști pe studenții din anul II, nivel licență, specializarea „Grafică”, de la Facultatea de Arte Plastice din cadrul Universității de Artă și Design (UAD), sub coordonarea conf. univ. dr. Alice Iliescu și asist. drd. Mihai Guleș.

● Joi, 14 martie, și vineri, 15 martie, între orele 10:00-15:00, „Cele mai bune 100 de afişe 22” au făcut obiectul unei serii de prezentări ghidate interactive, susținute de muzeograf Alexandra Sârbu, la care au participat studenţi ai Facultăţii de Istorie şi Filosofie din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai”, specializarea „Turism Cultural”, elevi ai clasei a IX-a de la Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea”, respectiv elevi ai clasei a XI-a de la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”.

● Marţi, 19 martie, între orele 10:00-14:00, la sediul Centrului Cultural German din Cluj-Napoca (Str. Universităţii nr. 7-9, etajul întâi), a fost organizat un workshop cu tema „Afişul ca mesaj social”, susţinut de prof. univ. dr. Béncze László şi conf. univ. dr. Alice Iliescu de la Departamentul Grafică din cadrul Universităţii de Artă şi Design (UAD), în calitate de coordonatori, cu sprijinul asistenţilor, Mihai Guleş şi Adrian Buda. Atelierul s-a adresat publicului interesat de a face o scurtă incursiune în istoria afişului angajat social în România. În acelaşi timp, a propus un cadru creativ, colaborativ şi de dezbatere asupra tematicilor actuale care pot sta la baza realizării unui afiş social. Cum identificăm o problematică socială relevantă şi cum ajunge aceasta să fie asimilată într-un slogan? Cum construim un concept vizual actual care să se relaţioneze coerent cu problematica/sloganul ales? Astfel, întâlnirea cu participanții înscriși la workshop s-a concentrat pe principiile de construcţie ale unui afiş, regulile de relaţionare a textului cu imaginea, construcţia unui mesaj puternic/slogan, alegerea tehnicilor de lucru şi a uneltelor potrivite, urmând, practic, etapele esențiale ce trebuie parcurse în conceperea unui afiș de mare impact.

● Duminică, 17 martie, şi duminică, 24 martie, între orele 14:00-15:00, la sediul Muzeului de Artă Cluj-Napoca (Palatul Bánffy, P-ţa Unirii nr. 30), au fost organizate, în concepţia Mădălinei Surducan, membru al echipei ArtCrawl Cluj, alte două tururi ghidate ce au propus o interesantă analiză a afişelor realizate în spaţiul germanofon.

Fotografii: Andra Salaoru

Publicat în Actualitate, Arte vizuale, Cultură, Evenimente, ExpozițieRecomandat0 recomandări

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *