Interviu – Mihaela Ionescu
Drumurile europene trec prin Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”
Mihaela Ionescu este profesoră de matematică și director adjunct al Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri”. Din 2019, coordonează proiectul EPAS-Școală – ambasador a Parlamentului European și organizează, alături de echipa de ambasadori-seniori și ambasadori-juniori activități care să deschidă elevilor alecsandriști noi oportunități de învățare nonformală.
Teodora Iacob: Echipa EPAS a Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” din Iași marchează în mod inedit încă din anul 2019 Ziua Europei, astfel, înainte de toate, v-aș ruga să ne povestiți despre activitățile pe care le pregătește anul acesta echipa pentru a sărbători Ziua de 9 Mai.
Ca în fiecare an, activitățile dedicate Zilei Europei sunt diverse. Ele se adresează atât elevilor alecsandriști, cât și membrilor comunității. Îmi amintesc cu emoție, de exemplu, flash mob-ul organizat cu ocazia zilei de 9 mai 2019.
Revenind la acest an, având în vedere faptul că 9 mai este duminică, am început activitățile pe 6 mai cu o prezentare și un concurs adresat elevilor din clasa a VII-a A și vom continua cu activități până spre sfârșitul lunii mai. Cei care apreciază valorile europene și sunt mândri când se asociază cu simbolurile UE au arătat aceste lucruri adoptând o ramă deosebită pentru profilul lor pe Facebook și Instagram, ramă realizată de ambasadorul junior Robert Lontcovschi. O altă inițiativă a ambasadorilor juniori pentru colegii lor a fost Concursul „Europa tinerilor de astăzi”, cu secțiuni distincte pentru gimnaziu și liceu, concurs pregătit și gestionat de Teodora Iacob și Roxana Crețu. Informațiile necesare pregătirii concursului pot fi găsite și în materialele postate în punctul de informare online de pe site-ul liceului, la secțiunea dedicată programului EPAS.
O activitate pe care am desfășurat-o în fiecare an a fost întâlnirea cu un europarlamentar. În acest an, ne-a onorat invitatia domnul Tudor Ciuhodaru, care a încurajat participanții să devină cetățeni activi, implicați, astfel încât să „decidem împreună viitorul Europei”. Politicile europene și temele de actualitate din agenda Parlamentului European au fost dezbătute și în cadrul Conferinței online „Solidaritatea UE în vremuri dificile. Decidem viitorul împreună”, organizată de către Biroul Parlamentului European în România pe data de 7 mai. Vom continua pe 9 mai prin Conferinta online „Viitorul Europei”, organizată pe platforma eTwinning.
Începând cu 10 mai, vom continua activitățile cu întâlniri cu elevi din alte școli, dezbateri, expoziții, toate activitățile fiind prezentate pe pagina de Facebook a liceului.
T.I.: Îmi aduc aminte cu emoție momentul în care am văzut mesajul „Se caută ambasadori-juniori!”, care anunța candidatura școlii noastre la competiția națională, pentru a deveni „Școală-ambasador a Parlamentului European”, fapt care s-a și realizat. Cum s-a luat decizia valorificării acestei oportunități?
Într-o societate competițională, fiecare instituție are nevoie de competențe cât mai diverse, care să-i definească brandul. Din punctul meu de vedere, găsirea noului și valorificarea oricărei oportunități reprezintă o constantă personală și profesională. Implicarea într-un proiect, de orice fel ar fi, aduce plus valoare și schimbări care creează noi dimensiuni ale performanței.
Dobândirea titlului de Școală – ambasador a Parlamentului European a însemnat o muncă de echipă, eforturi pe multiple planuri, creativitate și a adus beneficii unice echipei de ambasadori și Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri”.
T.I.: Se spune că activitățile extrașcolare completează în mod inegalabil cunoștințele și abilitățile dobândite de elevi în mediul școlar și, personal, sunt totalmente de acord. V-aș întreba, însă, ce credeți că învață, de fapt, un ambasador-junior grație proiectului și nu poate învața la școală.
La școală elevii învață foarte multe și își formează competențe de bază (cum ar fi exprimarea orală și în scris, raționamentul logic, alfabetizarea digitală, gândirea critică), de cele mai multe ori într-un demers individual. Cel mai mare câștig în cadrul unui proiect este munca în echipă pentru un rezultat de care se bucură și beneficiază mult mai mulți. De cele mai multe ori, proiectele oferă provocări autentice și complexe, modalități plăcute și eficiente de a învăța, integrează cunoștințe și competențe diverse, se bazează pe comunicare, colaborare, rezolvare de probleme concrete, relevante pentru comunitate.
Dacă e să mă refer strict la programul EPAS, atunci acesta ne-a învățat care sunt instituțiile, valorile, simbolurile și drepturile noastre ca cetățeni europeni, cum să utilizăm informații din surse credibile, cum să organizăm și să participăm la o dezbatere. Am lăsat intenționat la urmă lucrurile cele mai importante din punctul meu de vedere: proiectul EPAS i-a ajutat pe ambasadorii – juniori să-și descopere și să-și fructifice potențialul, oferindu-le un sentiment de satisfacție văzând că pot face o diferență în comunitatea din care fac parte și chiar dincolo de ea. Din punct de vedere instituțional, facem parte dintr-o comunitate selectă, deoarece doar 75 de școli dețin acest titlu la nivel național.
T.I.: Continuând ideea anterioară și mutând centrul atenției spre profesorii coordonatori, ce beneficii poate aduce asumarea rolului de ambasador-senior pentru un profesor?
Poate că ar fi trebuit să adresezi această întrebare celorlalți ambasadori seniori, nu celei ce a avut inițiativa în cadrul acestui program. Implicarea mea în proiecte nu s-a făcut niciodată pentru că am urmărit anumite beneficii. Dimpotrivă, orice proiect înseamnă multă muncă, gestionarea unor resurse care sunt uneori insuficiente, creativitate, managementul eficient al timpului și motivarea echipei de proiect.
Proiectele pe care le-am coordonat, inclusiv EPAS, mi-au adus în schimb satisfacții: am învățat împreună cu elevii; ne-am cunoscut și am comunicat în contexte diverse, ceea ce mi-a permis să descopăr adevărata lor personalitate; am călătorit și am dobândit o mai bună înțelegere interculturală și instituțională la nivel european.
T.I.: Din optica unui cadru didactic cu experiența valoroasă a unor zeci de proiecte educaționale europene și naționale, care credeți că este cheia succesului în cazul unui asemenea program?
Din punctul meu de vedere, cel mai important factor care contribuie la succesul unui proiect este echipa, modul în care colaborează și își asumă obiectivele comune ale proiectului, cu scopul atingerii rezultatelor așteptate și gestionării cât mai eficiente a resurselor disponibile. Și planificarea este importantă în cadrul unui proiect, atât timp cât este realistă, prevede evaluări pe toată durata proiectului și permite ajustări care să conducă la atingerea obiectivelor. Însă, din păcate, nu există o cheie universală a succesului pentru că fiecare proiect este unic în felul său.
În concluzie, elementele care au stat la baza succesului programului EPAS în Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” au fost: Echipa, Perseverența, Adaptarea și inovarea, Sprijinul partenerilor.
T.I.: În final, pentru a păstra nota festivă cu care a debutat discuția, ce mesaj ați transmite tuturor cetățenilor europeni, astăzi, cu ocazia împlinirii a 71 de ani de la înaintarea Planului Schuman?
În anul 2007, când România a aderat la Uniunea Europeană, am privit cu încredere și optimism la viitorul proiectului european. Astăzi, 9 mai 2021, aș adresa un îndemn de asumare a unui rol constructiv, care să contribuie la continuitatea proiectului european, să asigure egalitatea, securitatea și prosperitatea durabilă pentru fiecare stat membru. Construindu-ne un viitor comun, răspunzând oportunităților și colaborând pentru soluționarea provocărilor de orice fel, vom putea consolida ideea de diversitate propusă de UE.
La mulți ani, marii familii europene și cetățenilor ei!
Răspunsuri