Noemina Câmpean: „ar fi trebuit să te răpesc”

ar fi trebuit să te răpesc, îi spuse romeo julietei cu emfază,
gândindu-se că astfel nu ar fi murit amândoi
și ar fi păcălit neîmblânzita moarte
în sinea sa, nisipul mării vorbește de unul singur
în frământările și în uzura prafului din oasele craniului
când angoasa s-a diminuat, uliul scobise deja cu gheara mărcile baroce ale extincției
trebuie să vorbim cât mai mult și mai gros despre orice, continuă romeo,
e rețeta îndepărtării de propria moarte
și a apropierii de noi înșine, poem al supraviețuirii gândului shakespearian
sincopat și sintetic
rețeta amânării orelor și clipelor
clipe dulci ce par ca veacuri
artă stradală cu lacrimi și bocete, dale rotunde și farfurii pictate, parfum de
bărbat care te îneacă cu cerințele lui
si luna ofilită drept virgulă a lipsei de conformitate între
feminin și masculin
ca atare, romeo nu crede că ar fi putut trăi fără julieta și nici julieta fără romeo
în oceanul diferențelor de asumat și de tras în piept, de cuibărit în pernă
*
când moare un copil ne gândim adesea cum ar fi sunat vocea lui dacă ar fi ajuns să vorbească
și să grăiască povești fantastice, nerealizate, despre mama sa brunetă
sentimental, șantier mental
matern
mă plimb pe malul apei, vaporul se îndepărtează umflându-și aripile
cu un zgomot visător, sustras apatiei
îți vorbesc, printre scuterele îndrăznețe ale tinerilor, despre pictorul din secolul trecut care s-a sinucis și îmi aprobi opiniile, e multă lume cu căciulă pe cap în seara aceasta în metrou
și adaugi în plus că pictura nu e suficient de satisfăcătoare pentru a menține un om în brațele vieții
te întrerup căci îmi dau seama că moartea a fost din nou prezentă în subiectele zilei noastre, pe mai multe planuri și anotimpuri
între noi, dintre noi
pe urma vaporului acordurilor și dezacordurilor noastre
*
jumătăți de fericire. scriu din nou o propoziție fără verb
în deprimarea ta dozată zilnic îmi spui că trebuie să simți scriitura prin fiecare cuvânt al producerii sale
iubitul meu suferind fără a fi melodramatic
în cazul meu mărturisesc că nu toate cuvintele trebuie să facă sens
să dea dovadă de senzualitate
pentru a înțelege textul
în ceea ce are el mai inefabil
oare dacă aș micșora numărul cuvintelor pronunțate zilnic
își vor prelungi ele durata de viață
în inventarul limbii?
pe suprafața sa decorativă?
discuții pe mașină. zgomotul de pe scaunul din față
se lipește de zgomotele din spate
emise de cele trei persoane de pe banchetă
fără rezonanță, fără soluționare
e aceeași conversație repetitivă
ce peste ani mă va seca și îmi va
atrofia interpretările, reducându-le
la un impas plin de fast
despre casa pierdută la jocul de poker
și împreună cu ea câinele cu fundă roșie
căminul dispărut din bârfele mătușilor
întreaga fericire, câțiva pomi fructiferi
mirosul de brad al camerei dinspre stradă
o jumătate de copilărie
Noemina CÂMPEAN este psihanalistă, eseistă, poetă și membră a Forumului Câmpului Lacanian din România. Ea practică psihanaliza în România și în Franța. Deține un doctorat Summa cum laudae în Filologie la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (2016), Facultatea de Litere, și o bursă de studii doctorale la Academia Română din București cu teza August Strindberg și Ingmar Bergman. Perspective comparatiste asupra durerii inocentului, carte publicată în 2018 (Școala Ardeleană & Eikon Cluj-Napoca). Este interesată de influențele și relațiile polimorfe dintre cinema, teatru și psihanaliză. Organizează Colocviul Internațional de Cinema, Teatru și Psihanaliză, ajuns la a V-a ediție (Cluj-Napoca și București). A beneficiat de stagii de cercetare la Universitatea Jean Moulin Lyon III, Franța, și la Universitatea din Copenhaga, Danemarca. Volume de poezie publicate: Nudul lui Pilat (București, 2005); Culori ectopice (București, 2022).
Răspunsuri