Concursul „Science On” – ediția I

Concursul de științe exacte „Science On” se adresează tuturor elevilor pasionați de chimie, fizică, biologie, matematică, astronomie, informatică și științe ale pământului.

O echipă formată din peste 100 de studenți, masteranzi, doctoranzi, foști olimpici naționali și internaționali ai țării coordonați de profesori pasionați și reputați în domeniul olimpiadelor, își dorește să creeze o competiție care are ca obiective principale : stimularea creativității, promovarea științei în rândul tinerilor, spiritul pozitiv al competiției și formarea unor noi orizonturi pe care elevii să le folosească în viața lor profesională cu drag.

Regulament

1.Cadrul General

Avand în vedere contextul actual, ne dorim să susținem concursul în mediul online, cu supraveghere audio-video în propriile case. Pentru prima ediție, 2021, concursul se va limita la o singură fază, națională, întrucat pot participa toți elevii din țară. De asemenea, concursul va avea și o probă de tip baraj la fiecare știință, o probă utilă pentru elevii care doresc participarea la competițiile internaționale din anii viitori.

Fiind un concurs multidisciplinar, elevii se pot înscrie la maxim 3 secțiuni diferite, pentru a evita suprasolicitarea participanților.

Obiectivele generale ale concursului sunt următoarele:

  • Aprofundarea competențelor specifice științei la elevii cu aptitudini și motivații pentru acest domeniu;
  •   Sporirea interesului în rândul elevilor pentru științele exacte;
  •  Promovarea valorilor culturale și etice;
  •  Cultivarea și dezvoltarea spiritului competitiv și fair-play;
  •  Stimularea și dezvoltarea gândirii științifice;
  • Stimularea și motivarea cadrelor didactice spre abordarea unor metode noi, orientate spre identificarea și pregătirea elevilor capabili de performanță.

1.1          Organizare

Concursul „Science On” se va desfășura într-o singură etapă, anume etapa națională. Comisiile centrale ale disciplinelor vor fi constituite și vor funcționa conform regulamentului.

1.2          Comisii

1.2.1 Comisia generală

Comisia centrală a concursului „Science On” are următoarea componență:

1.      Andrei-Răzvan Udrea, Președinte

2.      Rareș-Dimitrie Grozavescu, Preşedinte, Reprezentant Secțiunea Fizica

3.      Răzvan Marian Covache Busuioc, Preşedinte executiv

4.      Anamaria Leonescu, Reprezentant Secțiunea Chimie

5.      Ioana-Elena Tărăbășanu-Mihăilă, Reprezentant Secțiunea Științe ale Pamântului

6.      Andrei Sandu, Reprezentant Secțiunea Astronomie

7.      Tamio-Vesa Nakajima, Reprezentant Secțiunea Informatică

8.      Dan Mirea, Reprezentant Secțiunea Biologie

9.      Sergiu Novac, Reprezentant Secțiunea Matematică

10.      George Prodan – Membru

11.      Vlad Roșca – Membru

12.      Andrei Mitrofan – Membru

13.      Bogdan-Ioan Popa – Membru

14.      Sabina Fîrțală – Membru

15.      Mălina Strugaru – Membru

16.      Teodor- Răzvan Mirescu – Membru

17.      Andrei – Robert Bâra – Membru

18.      Valentin – Răzvan Lupu – Membru

19.      Edward – Justin Jijie – Membru

20.       Calila Hakan – Membru

21.       George Chichirim – Membru

22.       Constantin-Petrișor Ciaușescu – Membru

23.       Bogdan-Constantin Enache – Membru

24.       Răzvan-Petru Efrim – Membru

25.       Alexandru-Adrian Bratei – Membru

26.       Daniel Manole – Membru

27.       Sabina Drăgoi – Membru

Comisia generală a concursului „Science On” răspunde de corectitudinea desfășurării concursului și a evaluării probelor.

1.2.2 Comisia pe discipline

1.  Astronomie

• Sandu Andrei

• Draghiș Paul

• Mirițescu Cătălina-Ana

• Nicolae Daniel

• Prodan George

• Roșca Vlad

2.  Biologie

•       Mirea Dan

•       Alda Silvia

•       Anca Mihaela Vasilica

•       Banica Daniel-Cristi-Nicu

•       Ciorabai Gedit

•       Covache-Busuioc Răzvan-Adrian

•       Enică Andrei

•       Ilie Diana

•       Mekdad Magdy

•       Mitrofan Andrei

•       Moroșanu Cătălin

•       Nițu Andrei-Bogdan

•       Tărăbășanu-Mihăilă Ioana-Elena

3.  Chimie

•       Leonescu Anamaria

•       Alexiu Alexandra

•       Ariton Cristian

•       Big Silvestru – Alexandru

•       Bratei Alexandru – Adrian

•       Calila Hakan

•       Ciaușescu Constantin-Petrișor

•       Edu Irina-Alexandra

•       Efrim Răzvan-Petru

•       Fîrțală Sabina

•       Haidu-Gerea Paul

•       Hort Iulia

•       Jijie Edward-Justin

•       Mirescu Teodor-Răzvan

•       Lungu Laura

•       Lupu Valentin-Răzvan

•       Petrescu Bianca-Alexandra

•       Pipirig Tudor

•       Stoicescu Milena

•       Turculeț Daria

•       Udrea Andrei-Răzvan

4.  Fizică

• Grozăvescu Rareș-Dimitrie

• Bălăucă Ștefan

• Bordeianu Andrei

• Chiosa Ionel

• Codreanu Ștefan

• Diaconu Cristiana

• Dolteanu Ștefan

• Drăgoi Sabina

•  Eftimie Andrei

•  Guțoiu Raj-Alexandru

• Iosif Theodor

•  Leontica Sebastian

• Lungu Valentinian

• Manole Daniel

• Nicolae Daniel

• Oprea Theodor

• Prodan George

• Radu Daria

• Strugaru Mălina

• Voinea Cristian

5.  Informatică

• Nakajima Tamio-Vesa

• Anghelina Ion-Marian

•  Calitescu Mihai

• Chichirim George

• Chichirim Stelian

• Cișmaru Mihaela

• Crăciun Ioan Flaviu

• Popa Bogdan-Ioan

• Popescu Mihai-Cristian

• Preoteasa Mircea

• Săndulescu Alexandru Nicolae

• Sitaru Bogdan

• Trepteanu Narcis-Lucian

•Udiștroiu Alexandra-Maria

6. Matematică

•  Sergiu-Ionuț Novac

• Anușca Armand

•  Aștefanei Cosmin

• Bâra Andrei-Robert

•  Bălaucă Ștefan

• Blaga Bogdan

•  Bociat Daniel-Tiberiu

•  Calițescu Mihai

• Ciocan Antonie

•Crișan Dragoș

• Dima Clara

• Gavrilă Cosmin

• Gavrea Nora-Antonia

• Lamantic Ioana

• Mircea Andra

• Obada Ștefan

• Okukura Andrew

• Pîrvuceanu Alexandru Daniel

• Pantea Andrei

• Preoteasa Mircea

• Radu Cristian

• Radu Toma

• Robu Vlad-Nicolae

• Strugaru Mălina

• Teodorescu Antonio

7. Științele pământului

• Tărăbăsanu-Mihăilă Ioana-Elena

• Alexiu Alexandra

• Bălăucă Ștefan

• Calila Hakan

• Ciaușescu Constantin-Petrișor

• Datcu Valentin

• Edu Irina

• Rotariu Traian

• Sandu Andrei

• Strugaru Mălina

2. Desfăşurarea concursului

Etapa națională a Concursului Science ON pentru clasele V-XII la disciplinele Matematică, Fizică, Biologie, Chimie, Informatică, Astronomie, Științe ale Pământului se va desfășura în perioada 7 — 28 martie, conform calendarului regasit pe site-ul Science ON. Durata probelor pe clasa va fi de trei ore la toate disciplinele, mai puțin la matematică și informatică, unde va fi de patru ore. După încheierea timpului alocat, participanții vor avea la dispoziție maxim 20 de minute pentru a trimite rezolvările – mai puțin secțiunea de informatică, unde se bazează pe sistem de submisii. Acestea se vor încărca obligatoriu în format PDF la adresele de e-mail corespunzătoare fiecărei discipline, respectiv fiecărei clase în parte. Probele de concurs constau în itemi obiectivi și în probleme aferente nivelului de studiu. Punctajul maxim pentru majoritatea secțiunilor este de 100 de puncte, la matematică, 40 de puncte, iar la informatică 300 de puncte. Nu se admit contestații.

Rezultatele finale și baremele se vor publica pe site, în decursul a 48 de ore de la susținerea fiecărei probe. După validarea rezultatelor, se va realiza clasamentul final al celor șapte discipline, pe baza căruia se vor emite diplome. Acestea vor fi trimise pe e-mail premianților. Răspunsurile candidaților vor fi trimise în format PDF (toate probele, mai puțin informatica). Rezolvările pot fi redactate pe foi albe în format A4, utilizand stilou sau pix albastru și scanate, sau direct rezolvate pe dispozitive electronice. Pe fiecare foaie de concurs se va marca numărul paginii cu cifre arabe, precum și ID-ul concurentului (acesta va fi transmis după perioada de înscriere). De asemenea, este interzisă menționarea numelui sau prenumelui concurentului pe foaia de concurs.

După finalizarea lucrării, candidații trebuie să își rezerve timp pentru scanarea si încărcarea lucrării pe platforma concursului. Documentul care conține lucrarea va fi trimis pe e-mail în format PDF, având ca denumire idparticipant.pdf. Nu se vor putea încărca documente mai mari de 25MB. Se vor lua în considerare numai lucrările trimise înaintea expirării timpului (3 ore și 20 de minute , respectiv 4 ore și 20 de minute pentru Matematică). Aceste mențiuni nu se aplica probei de Informatică (pentru mai multe informații, consultați regulamentul specific probei de Informatică).

La momentul înregistrării la concurs, candidatul trebuie să își ofere consimțământul cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal (declarația va fi disponibilă pe site). Pentru o bună desfășurare a concursului în regim online, candidatul se angajează că va respecta conduita onorabilă în timpul probelor și că va răspunde personal, doar pe baza cunoștințelor sale, conform declarației aferente. Este interzisă utilizarea oricăror materiale informative: manuale, culegeri, caiete. Este permisă utilizarea calculatoarelor neprogramabile. Asigurarea condițiilor optime de participare la concurs revin în responsabilitatea fiecărui candidat. Organizatorii concursului nu își asumă răspunderea privind disfuncționalități externe (ex. întreruperi de alimentare cu energie electrică, probleme de conexiune la internet, etc.).

3. Programa și subiectele

Conținutul programei concursului Science On se va regasi pe site la fiecare disciplină, respectiv clasă.

4. Evaluare

Lucrările se vor corecta în mod obiectiv de către membrii comisiilor de la fiecare disciplină.

În vederea organizării cat mai corecte a concursului, toţi participanții sunt obligaţi sa semneze declarația de onestitate și cea de consimțământ. Acestea pot fi găsite pe site-ul concursului, la rubrica pentru regulament si programe (https://scienceon.ro/materii/). Declarațiile semnate vor fi scanate în format pdf și trimise pe adresa de email a concursului (scienceon2021@gmail.com).

5. Diplome și premii

Pentru concursul multidisciplinar Science On, diplomele și premiile se acordă după cum urmează: Premiul 1, Premiul 2, Premiul 3, mențiune în limita a 10% dintre participanți și premii speciale.

6.  Dispoziții finale

Responsabilitățile și obligațiile membrilor comisiei implicate în concurs, precum și ale elevilor participanți, sunt precizate în regulamentul aferent.

Note informative:

1. Concursul ScienceON este cu participare gratuită.

2. Timpul de lucru alocat probelor pe clasa la chimie, fizică, biologie, științe ale pământului, astronomie este de 3h, la matematică și informatică, 4h, iar probele „Baraj” 5h la fiecare disciplină.

3. Elevii pot folosi calculatoare neprogramabile.

4. Pe tot parcursul concursului, elevii vor fi supravegheați în sistem audio video pe platforma Google.

5. Subiectele vor fi postate pe site în zilele aferente probelor concursului.

6. Rezultatele se postează pe site cu id-ul concurenților în decursul a maximum 48 de ore de la sfârșitul probei.

7. Colaborarea între elevi sau ajutorul exterior de orice fel (fizic sau online) este strict interzisă.

8. Nu se admit contestații.

Secțiuni

Fizica este subiectul greu de înțeles, atractiv pentru toate vârstele, care a dus la dezvoltări științifice majore. Considerând că dezvoltarea tehnologică apare în principal pe fundamentul competiției, secțiunea de Fizică a concursului Science On propune o serie de probleme teoretice și practice pentru a pune la încercare gândirea celor mai buni elevi.

Denumită după fizicianul român Anatolie Hristev, secțiunea de Fizică oferă o modalitate prin care elevii să-și poată demonstra abilitățile, având totodată șansa de a învața lucruri noi și interesante. Când vine vorba de Fizică, a devenit deja o tradiție ca țara noastră să se afle printre primele locuri la concursurile internaționale, iar din acest motiv elevii trebuie stimulați și îndreptați spre pasiunea științifică. În lipsa olimpiadelor de anul acesta și considerând că un concurs de acest tip face parte din experiența elevilor de performanță, am creat acest concurs ce are ca scop principal să prezinte partea atractivă a științei, în speranța că elevii o vor aprecia în număr cat mai mare.

Structura concursului va fi diferită de cea clasică a olimpiadelor. Ce ne propunem este să organizăm cate o probă pe clase pentru elevii de la a șasea la a douăsprezecea,  respectiv o probă de tip IPhO (asa-zisa probă de baraj). Probele pe clase vor presupune rezolvarea de către elevi a patru probleme (două probleme lungi și două scurte, care vor acoperi cate 20%, respectiv 10% din punctajul final) și o probă de analiză de date, care să simuleze proba practică (40% din punctajul final), totul pe parcursul a trei ore. Dorim ca nivelul de dificultate să fie ridicat, dar totuși toata lumea să aibă șanse egale în ceea ce privește rezolvarea subiectelor.

Comisia concursului va fi alcătuită din foști elevi cu performanțe remarcabile la această materie, majoritatea dintre noi fiind în momentul de fata studenți, ceea ce ne oferă o perspectivă mai bună asupra a ceea ce înseamnă sa fii un elev foarte bun în România.

Vom încerca să organizăm un concurs cât mai interesant și inovativ, pentru a dezvolta gândirea logică și a învinge frica de afirmare. Orice abordare a subiectului va fi considerată inedită și va fi tratată cu deosebit interes.

Prin acest concurs dorim să valorificăm pasiunea pentru științe și să menținem nivelul ridicat de performanță al elevilor, chiar și în aceste condiții neobișnuite.

Deși suntem conștienți că experiența nu va fi aceeași ca a unui concurs obișnuit, speram ca ideea noastra să fie găsită de cât mai mulți foarte plăcută și ca la finalul competiției, indiferent de clasament, toți elevii să simtă că au învățat lucruri noi care îi vor ajuta în carierele pe care le vor urma.

Secțiunea de Matematică a concursului Science On își propune să creeze o provocare pentru elevi, prin care aceștia să-și poată demonstra abilitățile, având, totodată șansa de a învață lucruri noi și a-și depăși orizonturile prin contactul cu idei, tehnici și metode inedite. România este o țară cu tradiție în domeniul matematicii, motiv pentru care trebuie să susținem elevii și să-i stimulăm spre a menține această tradiție de excelență. Considerăm că un concurs este un stimul ideal, întrucât participarea la un concurs presupune atât studiu individual anterior, cât și proba propriu-zisă, la care elevii au șansa de a întâlni probleme provocatoare care să le sporească apetitul matematic.

 În  privința structurii concursului, ceea ce ne propunem este să organizăm o probă pe clase, pentru elevii claselor de la a cincea până la a douăsprezecea, respectiv câte o probă de tip IMO/BMO (așa-zisa probă de baraj) pentru juniori, respectiv seniori. Fiecare dintre aceste probe va presupune rezolvarea de către elevi a patru probleme, notate de la 0 la 10, într-un timp de patru ore. Intenția noastră este ca probele să aibă un nivel ridicat de dificultate, însă, să conțină, totodată, probleme interesante care să-i angreneze pe elevi în rezolvarea lor. 

Printre obiectivele noastre se numără: promovarea științei, dezvoltarea gândirii logice, încurajarea folosirii de idei inedite, dezvoltarea unui mediu competitiv, dar și prietenos pentru elevi, motivarea elevilor spre a rămâne antrenați și bine pregătiți chiar și în condiții nefavorabile, de pandemie. Prin dezvoltarea acestui proiect sperăm să oferim elevilor un motiv în plus pentru a-și menține ridicat nivelul de  pregătire, chiar dacă ocaziile de a-și etala cunoștințele sunt mai puține decât în general. Cei implicați în organizarea acestui concurs suntem, la rândul nostru, foști participanți la olimpiade și concursuri. Din acest motiv înțelegem ce oportunitate reprezintă participarea la un concurs serios, respectiv neșansa pe care o au elevii de astăzi, datorită lipsei acestor oportunități. Ne bucurăm, totodată de sprijinul unor profesori cu experiență în organizarea de concursuri, lucru care sperăm că se va reflecta atât în subiectele propuse cât și în metodologia adoptată.

Secțiunea “Științele pământului” este destinată tuturor elevilor de liceu și consta în două probe: proba teoretică și proba proiect. Proba teoretică este o probă individuală, compusă din patru subiecte, iar proba proiect este o proba pe echipe, în care elevii trebuie sa dezvolte un proiect pe parcursul a nouă ore.

Aceasta secțiune promovează interdisciplinaritatea, ambele probe conținând subiecte ce apelează la cunoștințele de biologie, chimie, fizică și geografie parcurse în anii de liceu. Scopul nostru este de a încuraja gândirea critică, de a ajuta elevii să deprindă abilități de analiză de date (în special prin proba proiect) și de a oferi un context în care informațiile teoretice predate la liceu să poată fi aplicate în mod practic, pe subiecte concrete.

Informatica reprezintă unul dintre domeniile ce se află într-o continuă ascensiune, având un potențial foarte mare de viitor. Având în vedere interesul din ce în ce mai crescut al elevilor pentru informatică, dorim să îi încurajăm să își descopere spiritul competitiv participând la cât mai multe concursuri de acest gen.

Secțiunea Informatică din cadrul Concursului (Național) Science On va fi structurată pe mai multe runde, fiecare în funcție de nivelul clasei, de la clasa a VII-a la a XII-a, mai puțin la clasele a XI-a și a XII-a, unde subiectele vor fi comune. Se va urmări programa olimpiadelor județene și naționale de informatică, în funcție de fiecare nivel. Totodată, se va susține o probă „de baraj”, având un nivel de dificultate comparabil cu proba de baraj din cadrul lotului național de informatică.

Rundele se vor susține pe o platformă online (Contest Management System, sau CMS), în limbajul C++. Acestea au scopul de a le oferi concurenților oportunitatea de a-și demonstra cunoștințele în ceea ce privește algoritmica, dar și creativitatea din spatele rezolvării problemelor.

Prin aceste probe, dorim să motivăm concurenții să își continue pregătirea în domeniul informaticii. Sperăm că prin participarea la acest concurs să descopere idei noi, inedite de rezolvare a problemelor.

Secțiunea de Biologie a concursului Science On are ca scop promovarea studiului biologiei printre elevii de liceu, într-o abordare puțin diferită de cea obișnuită. Astfel, ne dorim să încurajăm nu doar memoria și atenția la detalii, dar și gândirea logică și creativitatea elevilor, abilități esențiale pentru studiul avansat al biologiei și pentru cercetarea în domeniu. De asemenea, ne dorim ca elevii să beneficieze în mod direct de pe urma implicării studenților în organizarea concursului, plănuind să ținem webinarii cu membrii comisiei.

Secțiunea de Astronomie şi Astrofizică a concursului Science On îşi propune să popularizeze ştiinţele Astronomiei şi Astrofizicii oferind elevilor participanţi probleme originale şi interesante spre rezolvare. Probele vor fi construite în aşa fel încât să solicite atât cunoştinţele participanţilor, cât şi creativitatea acestora.

Chimia, ca știință din care este „făcută” societatea în care trăim, această secțiune a Science On urmărește să promoveze gândirea critică, creativitatea și utilizarea noțiunilor de bază spre explicarea conceptelor avansate din cadrul chimiei. Acest domeniu se remarcă în special prin natura sa interdisciplinară, folosind multe concepte adiacente din Matematică, Fizică sau Biologie, ceea ce face această probă atât mai complexă, cât și mai fascinantă.

Sperăm ca elevii să găsească în acest concurs un prilej prin care să-și aplice cunoștințele dobândite atât în școală, cât și în timpul studiului individual, într-un mediu stimulant și inedit, care eventual să îi ajute în alegerea unei viitoare cariere în Știință.

Mai multe informații puteți găsi pe site-ul : https://scienceon.ro .

Informații de contact: scienceon2021@gmail.com .

Facebook : https://www.facebook.com/concursinterdisciplinar .

Instagram:https://instagram.com/science__on?igshid=5gr53ow86dfl .

Articole asemănătoare

Răspunsuri

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *