Perspective interdisciplinare ale cercetării și creației artistice din Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă al Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași

În prezent, în România, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sunt pilotate opt centre de cercetare în cariera de cercetător, câte unul în fiecare din cele opt regiuni de dezvoltare.
Centrul de orientare, asociere și consiliere în cariera de cercetător pentru Regiunea de dezvoltare Nord-Est a României din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava (COACH USV), continuă seria articolelor de promovare a rezultatelor cercetării în rândul publicului larg și al comunităților locale, cu scopul de a ilustra importanța cercetării în dezvoltarea socială și economică a comunităților. Articolul de față își propune să aducă în fața publicului larg Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă ce aparține Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași. Cât de importantă este cercetarea în domeniul artelor? Ce proiecte de cercetare sunt derulate de institutele de cercetare din zona artistică și cum pot fi puse în practică rezultatele cercetătorilor științifici din muzică, teatru și arte vizuale? Acestea sunt principalele întrebări, ale căror răspunsuri sunt oferite în articol.
Foto1: O parte din echipa Centrului COACH-USV, Sursa: Arhivă autori
În cadrul Institutului de Cercetare Multidisciplinară în Artă al Universității Naționale de Arte „George Enescu” (ICMA UNAGE) din Iași, trei cercetătoare pasionate și dedicate își aduc aportul semnificativ în domeniul cercetării și creației artistice (muzică, teatru, arte vizuale). Articolul prezintă perspectiva a două dintre cercetătoarele institutului și proiectele pe care le-au coordonat sau în care au fost implicate.
Mirela Ștefănescu, în vârstă de 47 ani, doctor în arte vizuale, curator și critic de artă, este implicată activ în proiecte de cercetare interdisciplinară, fiind interesată de interacțiunea dintre domeniile artei, științelor exacte și alte domenii academice. De asemenea, ea colaborează cu universitățile din Iași pentru a dezvolta proiecte inovative care să exploreze noi intersecții între artă și știință. A organizat și prezentat expoziții de arte vizuale în Galeriile Uniunii Artiștilor Plastici din România, filiala Iași, la Palatul Roznovanu Iași, la Galeria Universitas, dar și la galerii din București, Bârlad, Ipotești, etc., implicându-se activ în dezvoltarea și promovarea artei vizuale. În paralel, predă la studiile universitare de master cursul de Etică și integritate academică, subliniind astfel rolul său în educația studenților.
Ligia Fărcășel, muzicolog doctor, în vârstă de 35 de ani, este cercetător științific în cadrul aceleași instituții și este specializată în domeniul muzicii. Pe lângă activitatea sa de cercetare, Ligia îndeplinește funcția de secretar muzical la Opera Națională Română din Iași, unde se ocupă cu gestionarea bibliotecii operei și coordonarea partiturilor muzicale (pentru cor, orchestră, soliști și pianiști). În ceea ce privește cercetarea, în ultimii ani a dezvoltat o activitate complexă și bogată. În acest sens pot fi amintite cronicile publicate în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu”, numeroasele prezentări de recitaluri și concerte, implicarea în organizarea Festivalului Muzicii Românești, articolele de specialitate publicate național și internațional, precum și interesul continuu pentru dezvoltarea profesională. Împreună, cele două cercetătoare contribuie la promovarea cercetării și dezvoltarea artistică în cadrul unei abordări multidisciplinare, care integrează diverse forme de artă și știință.
Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași a fost înființat în anul 2020, împlinindu-se astfel o dorință veche a universității. Începând cu anul 2021, institutul organizează granturi interne pentru finanțarea proiectelor de cercetare, destinate cadrelor didactice și cercetătorilor din cadrul universității. Aceste proiecte urmăresc ariile de cercetare ale universitărții și reflectă cele trei domenii de cercetare ale institutului: muzică, teatru și arte vizuale. De asemenea, studenții pot participa la proiecte, în special ca performeri, fiind încurajați să se implice în activitățile artistice. Din 2021 până în prezent, aproximativ 12 -15 proiecte au fost finanțate anual, inclusiv unele bazate pe parteneriate interdisciplinare. Mirela Ștefănescu adaugă că, în universitate, funcționează 9 centre de cercetare, distribuite în cadrul celor trei facultăți: Facultatea deTeatru, Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice și Facultatea de Arte Vizuale și Design, precum și în cadrul Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic.
Proiectele de cercetare ale institutului, pe care cercetătoarea Mirela Ștefănescu, le-a coordonat anul acesta, au avut, într-o anumită măsură, teme comune, dar surse de finanțare diferite. De asemenea, Mirela Ștefănescu amintește și despre proiectele de cercetare sau artistice în care a fost implicată, subliniind importanța abordărilor inter multi si pluridisciplinare. Intr-o societate plină de provocări tehnologice, economice, sociale si culturale asemenea abordări interdisciplinare stimulează creativitatea, esențială în procesul de educație și creație artistică.
Unul dintre proiectele recente, finanțat de Primăria Municipiului Iași, a explorat „Viziunile expresive ale creativității”, punând accent pe adoptarea unui stil de viață echilibrat în care artele, sportul, nutriția oferă un cadru vast pentru cultivarea și exprimarea creativității. Mirela Ștefănescu menționează că aceste domenii sunt deja cercetate și evidențiază faptul că un stil de viață sănătos poate contribui la augmentarea creativității: Cum dezvoltăm potențialul creativ și uman din fiecare dintre noi? Toate lucrurile astea sunt importante și în zona de dezvoltare a creativității prin arte. Nu am inventat noi acum lucrurile astea. Sunt cercetate și se știe foarte clar că aceste aspecte sunt valoroase pentru augmentarea creativității. Ne-am propus prin acest proiect crearea unui cadru inter și multidisciplinar, concentrat în jurul domeniilor arte vizuale, muzică, teatru, coregrafie, nutriție și sport, în care am adus împreună specialiști, cadre didactice, elevi și studenți într-un dialog firesc asupra armoniei dintre minte și corp, în care am subliniat rolul pe care îl are adoptarea unui stil de viată echilibrat – o îmbinare dintre îngrijirea minții, a sufletului și a corpului- în dezvoltarea personalității, în evaluarea calității vieții și în potențarea creativității.
Foto 2: Cadre din timpul conferinței: Neuroștiință, cogniție. Perspective interdisciplinare, 7.11.2024
Sursa: arhiva personală a cercetătoarelor de la ICMA
De asemenea, Mirela Ștefănescu a fost implicată în proiectul coregrafic „Studio Deschis” coordonat de lector univ. dr. Sandra Mavhima, și a explicat că, deși activează în domeniul artelor vizuale, colaborează frecvent cu profesioniști din alte domenii artistice, considerând că toate formele de artă se intersectează și trebuie valorificate împreună. Pe 4 noiembrie 2024 s-au desfășurat spectacolele de coregrafie ca urmare a unei munci de mai bine de două luni. Iar eu în acel proiect am fost membru în juriu și mentor. Îmi place și doresc să mă implic în proiecte de coregrafie, teatru sau muzică pentru că artele se interferează și mă preocupă abordările interdisciplinare din care avem mereu de învățat, ne inspiră pentru viitoare proiecte. Mai mult, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași este singura instituție de învățământ artistic superior din România ce cuprinde cele trei domenii: arte vizuale, muzică și teatru, iar sincretismul artelor produce rezultate fascinante și ar fi păcat să nu valorificăm acest aspect. În cadrul proiectului de coregrafie „Studioul deschis” absolvenții sunt sprijiniți să creeze, să producă și să-și prezinte producțiile coregrafice. Studenții primesc atât mentorat, cât și suport financiar, facilitându-li-se dezvoltarea profesională după absolvire, atunci când nu mai beneficiază de îndrumarea profesorilor sau de resursele financiare ale facultății. Acesta este considerat unul dintre aspectele importante ale proiectului, care ajută tinerii artiști să își construiască o carieră profesională, spune cercetătoarea Mirela Ștefănescu.
În proiectul de cercetare pe care l-a inițiat și coordonat în anul 2023, Neuroștiință, creativitate și conexiuni neuronale în procesul de creație artistică, a fost abordat un subiect care o preocupă de mult timp, temă pe care a explorat-o și în conferința din 7 noiembrie 2024, Neuroplasticitate, Cogniție, Creativitate. Perspective Interdisciplinare. Cercetătoarea Mirela Ștefănescu speră să dezvolte în continuare, împreună cu colega sa Ligia Fărcășel, sesiuni științifice și cercetări aprofundate în acest domeniu, având feedback pozitiv și sprijin pentru viitoare activități: mă preocupă această abordare a creativității prin neuroștiințe, dimensiunea neuroplasticității ca modalitate de dezvoltare a potențialului creativ și uman, explorarea unor aspecte legate de creierul creativ, îmbunătățirea funcțiilor cognitive, gândirea creativă, stimularea imaginației. Sper în continuare să aprofundăm, prin sesiuni de comunicări științifice, împreună cu invitați din diferite domenii, aceste teme actuale și de interes. Aceste două conferințe reprezintă doar începutul și sper ca pe viitor să avem și mai mulți invitați din domenii variate din țară și din străinătate. Precizez că proiectele de cercetare sau artistice pe care le-am inițiat și coordonat au fost câștigate în urma unui concurs de proiecte și evaluate de specialiști din domeniul artelor.
Foto 3: Conferința Neuroplasticitate, cogniție, creativitate. Perspective interdisciplinare, noiembrie 2024
Sursa: arhiva personală a cercetătoarelor de la ICMA
Ligia Fărcășel, care este și asistent de cercetare în cadrul proiectului Căile noetice ale creativității și augmentarea prin neuroplasticitate, spune că la conferința de pe 7 noiembrie 2024 organizată în colaborare cu Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași și Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, au participat cercetători din diverse domenii, discutând cum creativitatea poate fi potențată prin neuroplasticitate și utilizată pentru a optimiza activitățile din diferite domenii.
Pe de altă parte, Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă tinde spre internaționalizare, iar un exemplu al acestui demers a fost conferința recentă „Neuroplasticitate, Cogniție, Creativitate. Perspective Interdisciplinare” care a inclus un speaker din Australia, aducând astfel perspective globale. Deschiderea către colaborări internaționale este considerată esențială de către Ligia, tocmai pentru că se poate obține o cantitate mai mare de informație și o creștere relevantă a cercetărilor, putându-se astfel dezvolta activitățile universitare și colaborările cu alte instituții. A fost invitat domnul prof. univ. dr. Marian Poboroniuc de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, care a prezentat o lucrare extraordinară, o cercetare importantă, precum și aplicarea rezultatelor ei. De asemenea am avut o intervenție online a medicului psihiatru Georgiana Antoce din Brisbane, Australia, cu o prelegere extraordinară pe tema abordată, spune Mirela Ștefănescu.
Întrebate de ce este importantă cercetarea în domeniul artelor, cele două cercetătoare au perspective interesante. Mirela Ștefănescu subliniază importanța cercetării în domeniul artelor, considerând că aceasta nu este un fenomen recent, ci o practică veche. Cercetarea în artă are un rol esențial în valorizarea și înțelegerea proceselor creative, iar rezultatele acesteia trebuie să fie accesibile atât specialiștilor, cât și publicului larg. Aceasta menționează că „cercetarea artistică se realizează individual și în echipe, ceea ce permite obținerea unor rezultate valoroase, prin colaborarea interdisciplinară între diverse domenii (muzică, teatru, arte vizuale etc.). Cercetarea are, de asemenea, un impact important asupra formării și inspirației noilor generații de artiști, deschizându-le oportunități pentru propria lor dezvoltare.
În plus, cercetarea în arte contribuie la cunoașterea avansată a experimentului artistic la nivel național și internațional, încurajând analiza formelor și practicilor de cunoaștere artistică dezvoltate în arta modernă și contemporană, iar într-un sens mai larg în cultura și societatea contemporană precum și la îmbogățirea experienței publicului”, atrăgându-l mai mult în evenimentele culturale, cum ar fi expozițiile, conferințele, concertele sau spectacolele. Mai mult, Mirela Ștefănescu „consideră că cercetarea și creația artistică sunt interconectate, deoarece fiecare produs artistic se bazează pe o cercetare prealabilă, chiar dacă aceasta este mai teoretică sau mai aplicată. De asemenea, cercetările interdisciplinare, cum ar fi cele care abordează neuroplasticitatea și creativitatea, sunt esențiale pentru a înțelege și a dezvolta potențialul creativ și uman. Conexiunea fascinantă dintre cele două sugerează că mintea noastră este într-o continuă evoluție, iar gândirea inovatoare poate fi stimulată și dezvoltată prin înțelegerea modului în care funcționează creierul nostru. Prin proiectele de cercetare, se contribuie la o mai bună înțelegere a artei și a proceselor de creație, oferind astfel o viziune mai amplă asupra vieții și dezvoltării umane”.
Ligia explică faptul că arta este un pilon esențial al societății, care se află la baza funcționalității acesteia, chiar dacă uneori cercetarea în acest domeniu poate părea inutilă. Ligia consideră că cercetarea în arte, fie că este vorba despre muzică, arte vizuale sau teatru, joacă un rol fundamental în dezvoltarea și susținerea culturii și societății în general. Pentru a scăpa de percepția largă a oamenilor privind cercetare în zona artelor, aceasta afirmă că: Un prim pas onest în abordarea subiectului pe care îl propun, și anume gândirea creativă ca factor de optimizare a cercetării muzicale, este acela de a recunoaște rolul cercetării, indiferent de domeniul pe care îl aducem în discuție. Fie că vorbim de artă, medicină, tehnologie și toate celelalte domenii de dezvoltare, cercetarea a fost și este esențială pentru evoluție. Cu toate că vizavi de domeniul artistic există îndoieli cu privire la utilitatea și finalitatea cercetării, în cele din urmă, dacă ne detașăm de latura ignorantă a percepției și avem o perspectivă realistă, recunoaștem că cercetarea artistică nu doar contribuie la împlinirea societății prin Frumos, ci o și stabilizează, îi oferă echilibru, și chiar soluții la probleme, dacă ne gândim că arta are și rol terapeutic.
Ligia subliniază importanța activităților culturale din Iași, un important pol cultural al României. Ea menționează că, atât în cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” cât și în Opera Națională Română din Iași, sălile sunt pline de public divers, fiecare manifestare culturală având un public propriu. De asemenea, conferințele organizate atrag nu doar studenții din zona artelor, ci și persoane din alte domenii. Publicul este receptiv și interesat să învețe, ceea ce face ca evenimentele să fie un succes, iar schimbul de idei între participanți este valoros. De asemenea, aceasta menționează că există un interes puternic în rândul studenților Universității de Arte „George Enescu” din Iași, în special de la nivel de master și doctorat, de a se implica. Mulți dintre aceștia sunt activi pe scenă, fie ca membri ai baletului Operei Naționale Române din Iași, fie ca membri ai orchestrelor ieșene. Creativitatea și implicarea tinerilor în viața culturală a orașului sunt evidente, spune aceasta.
Așa cum am prezicat la începutul materialului, Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă al Universității Naționale de Arte „George Enescu” (ICMA-UNAGE) din Iași include si domeniul teatrului, trebuie menționat faptul că recent s-a desfășurat Festivalul Național al Școlilor de Teatru din România, prima ediție, un eveniment important în care au avut loc spectacole de teatru, dezbateri, conferințe, lansări de carte etc., spune Mirela Ștefănescu. Festivalul, coordonat de profesorul universitar dr. Octavian Jighirgiu, prorector cercetare şi creaţie artistică din UNAGE, a implicat 8 școli de teatru din țară, care au venit la Iași pentru a prezenta spectacole, evenimentul având un impact mare pentru mediul artistic și educațional.
Foto 4: Mirela Ștefănescu (prim plan, dreapta) și Ligia Fărcășel (stânga)
Sursa: Arhiva personală a cercetătoarelor de la ICMA
Încheiem articolul prin ceea ce cercetătoarea Ligia Fărcășel subliniază și anume faptul că arta nu doar că este frumoasă și valoroasă în sine, dar devine și mai relevantă și utilă atunci când este pusă în slujba societății și cercetată din diverse perspective ale cunoașterii. De asemenea, aceasta încurajează tinerii și persoanele interesate să studieze arta și la nivel de studii de maturitate, deoarece acum există oportunități de a combina cercetarea și activitățile de performance, iar interdisciplinaritatea și multidisciplinaritatea sunt foarte apreciate în acest domeniu. „(…) arta este foarte bună și foarte frumoasă, dar e și mai bună și mai frumoasă atunci când e utilă și când o punem în legătură cu viața, în general. Da, îi încurajez pe tinerii care doresc să urmeze studii în domeniul artelor și poate nu neapărat doar pe tineri, ci și pe oricine dorește să învețe despre artă. Sigur, aici, fiind domeniul vocațional, este foarte important să rezonezi cu specialitatea către care te-ai îndreptat și pe care vrei să o studiezi. Totul este posibil și încurajez pe oricine să-și deschidă mintea și să intre în acest domeniu”.
În contextul în care anul 2024 este declarat „Anul Puccini” (celebrând 100 de ani de la moartea compozitorului), Mirela Ștefănescu menționează faptul că vom derula in luna noiembrie 2024 un proiect destinat comemorării artistului Giacomo Puccini, care va include activități interdisciplinare, așa cum s-a întâmplat și anul trecut în cadrul proiectului „Pe urmele lui Dimitrie Cantemir”, când au fost organizate evenimente coregrafice, vizuale și muzicale.
Dar până atunci, cele două cercetătoare din cadrul Institutului de Cercetare Multidisciplinară în Artă a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, invită publicul marți, 12 noiembrie 2024, la spectacolul de coregrafie intitulat: „Jocul de-a…vacanța” adaptat după un text de Mihail Sebastian, conceptul coreografic și regia fiind realizate de Gabriel Scalschi. Spectacolul va fi susținut de absolvenți de la Secția de Coregrafie din cadrul Facultății de Teatru, fiind a doua componentă a proiectului ICMA-UNAGE de anul acesta. Evenimentul va avea loc la Muzeul Național al Literaturii Române din Iași (Casa Muzeelor), de la ora 17:00 și va fi accesibil publicului larg.
* Acest material a fost publicat cu sprijinul Proiectului cu codul 9/31.01.2023 „Crearea și dezvoltarea Centrului de orientare, asociere și consiliere în cariera de cercetător pentru Regiunea de dezvoltare Nord-Est a României în cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava (COACH USV) a fost aprobat în cadrul apelului de proiecte cu titlul Înființarea și susținerea financiară a unei rețele naționale de opt centre regionale de orientare în carieră ca parte a ERA TALENT PLATFORM, Componenta 9 – Suport pentru sectorul privat și CDI (PNRR), Investiția I10 – Înființarea și susținerea financiară a unei rețele naționale de opt centre regionale de orientare în carieră ca parte a ERA TALENT PLARFORM și va fi derulat până cel târziu la 30.06.2026. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Publicat în Actualitate, Arte vizuale, CulturăRecomandat0 recomandări
Răspunsuri