IATROISTORIE ÎN SCRIERILE LUI DIMITRIE CANTEMIR

Reprezentantul unei „Renaşteri luminate” europene
Privind spectacolul lumii dinspre Balcani şi Ţările Române, Dimitrie Cantemir (1673-1723), Domnitor al Moldovei (martie-aprilie 1693; decembrie 1710-iulie 1711), polimat şi erudit gânditor preiluminist, a marcat un moment de referinţă în veacul al XVIII-lea, când, în nedezminţită rivalitate intelectuală şi de putere, se mai evidenţiau la noi figuri umaniste de anvergură: Stolnicul Constantin Cantacuzino; Domnitorul Valahiei, Constantin Brâncoveanu; dar şi Nicolae Mavrocordat, întâiul Domn fanariot în Principate. Cantemir întrupa însă, prin excelenţă, o vocaţie atotcuprinzătoare, o „deschidere .. polivalentă”, „expresie genială a unei dispoziţii fundamentale generale a ţării” sale.(1) Descoperind vestului european Europa de Est, Cantemir a contribuit la conturarea unei perspective continentale integrate, a unei societăți „cosmopolite”, concordante aspirațiilor epocii. (2) Om universal și enciclopedic, un Ianus Bifrons privind dinspre umanism spre iluminism, Prinţul Cantemir, -fostul Kantemiroglu, viitorul Kantemirov, ostaticul de la Stambul și exilatul moscovit -, s-a dovedit la fel de important pentru culturile română, turcă şi rusă, cărora le-a dăruit netăgăduit plus-cunoaştere. Zămislite la răscrucea dintre Est şi Vest, dintre civilizaţii şi religii diferite, misticism și empirism, taină şi descoperire, lucrările sale au edificat, peste timp, o punte organică între Orient şi Occident, integrând viziuni ştiinţifice şi filosofice opuse ori complementare, participând, chiar și tangențial, la marile dispute și dezbateri ale vremii. Într-un demers aproape justițiar, izvorât din chiar calvarul peregrinărilor sale și alor săi, a dorit să împărtășească lumii adevăruri istorice și implicit destinul neamului său, slujit de capacitatea sa de cunoaștere critică. Odată cu elitismul cantemirian, filosoful Noica revela secolului XX „Modelul Cantemir în cultura noastră”, adresând un „Memoriu către Cel de Sus asupra situaţiei spiritului în cele trei ţări româneşti”.(3)
Iatroistoriograful Cantemir
Adevărat „izvorâtor de mir” al întârziatei Renaşteri gnoseologice romano-moldo-vlahe, Dimitrie din stirpea Cantemireştilor a consemnat, în întreaga sa operă, deopotrivă elemente de interes medical, ce exprimau pregătirea savantului în sfera teoriei medicale, a iatrosofiei, dar și a observației practice, pe care a avut -se crede- ocazia să şi le însuşească atât la Iaşi, cât şi la Constantinopol. De altfel, în capitala otomană, în secolele al XVII-lea – al XVIII-lea se părăsea tot mai evident „cunoașterea pentru cunoaștere”, ce conferea, aristotelian, un sentiment de liniște și ordine, în favoarea „cunoașterii practice”, aplicate imperativelor zilei. „Naturalismul practic” apela la gândirea aristotelică, dar mai mult ca etică a moderației, decât ca fundament al învățării științei.
Aşa cum aprecia Dr. Pompei Gh. Samarian, Cantemir promova ideea medicală izvorâtă din „observaţia directă a faptelor, în locul vechilor discuţiuni filosofice fără deslegare sau fără folos.” (1) Critica lăutărismului, adresată de Constantin Noica amatorismului, lasă, de aceea, neatinse mărturiile şi modelul gnoseologic cantemiriene.(3) Într-o viziune științifică hipocratică, integrativă, interpretând maladiile în raport de climă, geografie, resurse hidrografice, demografie, repere sociale, nutriție, tip de activitate, ritm biologic, ereditate, Cantemir a corelat bolile cu factorii de mediu intern și extern, dar și cu factorii spirituali. Între altele, în Istoria Ieroglifică, bunăoară,a făcut trimiteri la alimentație, disponibilitatea apei, consumul de vin și rachiu, la locuințe și manifestarea miasmelor morbigene. Ponderea terenului sau constituției omului, proprie teoriei hipocratice și galenice a temperamentelor, era subliniată. Deriva direct din teoria celor patru „stihii” fundamentale și teoria celor patru umori ale vechilor Greci. În paginile sale, antropogeografia, climatul, hrana, fauna şi flora, educaţia şi caritatea s-au asociat analizei fenomenului biologic, succesiunii vârstelor, aspectelor epidemiologice și igienei, patologiei medico-chirurgicale, suferinţelor psiho-somatice, principiilor morale religioase, ca și folclorului, psihodramelor, muzicii şi impactului lor curativ.
Atât medicina populară, cât și medicina savantă au fost trecute în revistă, decantate. Mai puțin surprinzător poate, pentru veacul său, dar astăzi paradoxal uneori, în înțelegerea cantemiriană raționalismul academic, deismul, esoterismul și „naivitatea” unor „eresuri” coexistau.
Prin complexitatea operei sale transdiscursive, transdisciplinare, a contribuit, fără îndoială, inclusiv la tabloul istoriei medicinei românești și universale a evului în care a trăit.
Dimitrie Cantemir, un prim iatro-istoriograf român
Asemenea oricărei ştiinţe, medicina a avut dintotdeauna un pronunţat caracter global, doctrinele şi abordările terapeutice răspândindu-se trans-etnic şi îmbogăţindu-se, în timp şi spaţiu, prin migrații, călători ori misionari și școli de profil, ce adunau învățături, reconfigurând doctrine. Cantemir s-a format iniţial la Iaşi, îndeosebi sub îndrumarea preceptorului său cretan, eruditul ieromonah Ieremia Cacavela, supus venețian cu studii la Cambridge, Leipzig și Viena.(4) Adept al iatrochimistului Jan Baptist van Helmont, prelatul era și doctor al lui Constantin Cantemir Vodă, „măcar că nu deținea meșteșugul doftoricesc decât din experiență și din cititul unor cărți”, astfel că trata prin „leacuri hotărâte pentru oameni și descoperite de grecul acela din vechime, întâiul dintre doctori, Hippocrate”.(5) Concomitent, accentua Nicolae Iorga, era «hekim-bașa» (medic-șef) „pentru Turcii veniți la noi în expediție contra Polonilor”; avea „calitatea, pe atunci foarte rară, de «iatrofilosof», de medic învățat și în cultura generală a timpului, că el se înșiră deci lângă Alexandru Mavrocordat Exaporitul, Marele-Dragoman al Porții, și lângă Ioan Comnenul, care a fost Mitropolit al Dristrei, având și el medicina, filosofia și păstoria unei eparhii.” (6) Prințul Dimitrie și-a desăvârşit educația la Constantinopol, în atmosfera Academiei Patriarhiei Ortodoxe din Fanar, unde l-a întâlnit și pe Alexandru Mavrocordat Exaporitul și unde Meletie de Arta l-a fascinat. Probabil s-a format mai curând luând lecții private, unul din maeștri fiind Yanyali Es’Efendi, un apropiat al familiei Mavrocordat.(4,7) Pe Es’Efendi -Esad Efendi sau Esad din Iannina-, Cantemir îl va menționa recunoscător ca „doctissimus Isaad Efendi”, adept al filosofiei lui Democrit și excelent astronom, profesorul său de limbă turcă. Pe lângă Filosofie și Fizică – Științele Naturii – ori Filosofia Naturală, Cantemir a putut deprinde noțiuni medicale – iatrosofice – din scrierile lui Hippocrate, Galenus, încă valabile și preamărite în epocă, dar și ale vestitului medic persan Ibn-Sina – Avicenna. Asemenea lui Cantemir, Avicenna se ocupase și el de muzica arabă, pe care, în plus, o recomanda ca terapie, mai ales în melancolie și alte suferințe psihosomatice, atât prin ascultare, cât și prin interpretare.(8)
În acest context, se presupune așadar că tânărul Principe a audiat și prelegerile vestitului medic şi diplomat originar din insula Chios, Alexandru Mavrocordat Exaporitul (1641-1709), absolvent al Universităţii din Padova şi doctor în medicină al Universităţii din Bologna. Tată al Domnului fanariot Nicolae Mavrocordat, Alexandru Exaporitul elaborase teza doctorală în latină: Pneumaticum instrumentum circulandi sanguinis, sive de motu et usu pulmonum (Bononiae, 1664).(1,12) Comenta, şi implicit populariza în Europa de sud-est, recenta – pe atunci – teorie a lui William Harvey (1578-1657) despre circulaţia sângelui – De motu cordis.., publicată în 1628. După cum o ilustrează chiar titlul tezei „de motu et usu pulmonum”, Exaporitul înclina, ca și magistrul său, Marcello Malpighi, să considere plămânii pompa reală a circulației. Extinzând cercetarea, Malpighi a completat ulterior pe Harvey, descriind „veriga lipsă”, „calea pulmonară a sângelui”, descoperind capilarele alveolare.
Personalitate profundă și ochi avizat, Cantemir a dat informaţii despre medicina autohtonă şi aceea din Imperiul Otoman, o medicină magică şi empirică, populară şi academică; a alcătuit un Glosar cu termeni medicali; a introdus termeni noi; a trecut în revistă simptome, boli şi terapii, intoxicaţii mortale; a descris exemplar operaţia herniei inghinale; a interpretat hipocratic afecţiunile; a evocat etica şi deontologia medicală. Atunci când soarta l-a condus în Rusia, Prințul exilat, deși trecut de 40 de ani, intenționa să intre „student în abia întemeiata școală de anatomiedin Moscova”.(10)Iatrofilosof prin formație, Dimitrie Cantemir participa la disecţia cadavrelor practicată la această Şcoala de Medicină şi la discuţiile consecutive.(11)
Nu era străin nici de întrebuinţarea plantelor medicinale, nici de preparatele spiţereşti. Înregistra ierburile medicinale utilizate, remediile animale ori minerale, la fel ca gemoterapia ori cristaloterapia. Susținea că în insula Creta creșteau cele mai folositoare ierburi: între acestea era în special „iarba Iftimum”, „a cărei virtute miraculoasă era cunoscută și medicilor din antichitate”. Și adăuga: „aceasta este fără dubiu Dictam(n)us Cretica, care la Turci se numește Gjirid Oti sau Iarba de Creta”.(12) Apomenit inclusiv de „iarba pucioasă”, cu proprietatea de a arde foarte ușor. (13) Se știe că putea servi în tratatrea trânjilor (hemorioizi): alături de „carne grasă și sămânță de cânepă, să amesteci, că va trece după ce va afuma.”(1) Cantemir aprecia, de exemplu, că aspisul, o piatră rară, „iaste foarte de treabă la ceia ce-i lovesc lovituri și cad jos de se tăvălesc și le merg spumele” (i.e, epileptici) (13). Pentru tratamentul bolilor de ochi se recomanda, în acea vreme apa de topazia, o piatră scumpă bună de leac, se specifica în aceeași Istorie Ieroglifică. Menționa și „anthraxul”, ca element mineral, „piatră scumpă roșie, rubin mare, carvuncul”. În Hronicul vechimii romano-moldo-vlahilor, a vorbit însă și despre antrax, ca boală.(14) Semnala totodată că, de regulă, doctorul purta cu el o cutie sau „chichitie”, văruită cu alb pe interior, unde îşi ţinea ierburile şi pastilele pe de administrat pacienţilor. Doctorul scria reţetele, unde nota „doftorìi” pe care le preparau spiţerii.
Spiţerul sau apotecarul trebuia să aibă „praxis”, adică să ştie a executa cele ce se prescriu de doctori, după o anumită învăţătură, pentru că „el are de executat anumite lucruri, cari nu se pot face decât numai de un om al meşterşiugului”, arăta cărturarul. Între doctori, spițeri și bolnavi exista o legătură de nedespărțit, căci „meșterșiugul doftoriei, sau erbile de doftorie până vor fi în dughiană, celui bolnav până nu le vei da, nimic folosesc; și doftorul până cu dânsele, pe cel bolnav, de nu-1 va ajutori, nu-l va însănătoși.”(15) Cantemir spunea că erau „pline de pânzături chichițele hirurgilor”, chirurgii ținându-şi instrumentele și materialul de pansament, întocmai ca și doctorii, în „chichițe sau chichitii”.(14) După Samarian, cuvântul chichitie reverbera în sonoritate română expresia latină: „plenissima chirurgica theca.” (1, 14)
Giudeţul sufletului cu trupul
Divanul sau gâlceava înţeleptului cu lumea sau giudeţul sufletului cu trupul,.., scriere în limba română şi greacă, tipărită la Iaşi, în Tipografia Domnească la 1698, rămâne o primă încercare de filosofie românească, respirând un aer profund sapienţial de sorginte antică mediteranean-orientală și profund creștină. În confruntarea cu trupul, sufletul era elementul de rezistență pentru recuperare și mântuire. Moralitatea creștină primează.(15)Termenul de boală fără leac se extinde întotdeauna și în sens figurativ: „mult mai fericit este acela care în boală fără leac cade, decât cela carele în răutate neuitată, desfrânat, se sloboade”.(13) „Giudeţul” încerca, în paralel, definirea unor concepte şi alcătuirea unei terminologii filosofice româneşti adecvate. Se regăsesc teme din disputele scolasticii medieval-renascentiste despre trup şi suflet, natură şi conştiinţă, timp şi spaţiu, simţuri şi cunoaştere. Se dezvolta legătura spiritului, sufletului, mentalului cu materia, corpul, creierul; comunicarea lumii umane cu transcendentalul, a subiectului cu obiectul. Conform învăţăturii Sfintei Scripturi,Cantemir, „izvoditoriul”,adezvoltat un dialog interior al cărui ecou amplificat educa pe „iubitul cititor”, spre a-l zidi lăuntric întru sănătate, prevenind maladii psihosomatice.Învingeadin „gâlceavă”, evident, superioritatea sufletului uman, stăpân al lumii; mai exact, câştiga superioritatea spiritualităţii, condiţia meta-biologică, asupra simplei condiţii fizic-somatice omeneşti. În perpetua confruntare dintre viciu şi virtute, în care îndepărtarea excesului, a hybris-ului, se impunea ca esenţială, se formau şi se afirmau calităţile personale, odată cu identificarea strategiilor profilactice, psihosanogenetice, bioecologice și sociologice: se replămădea eul individual, între sine şi supra-eu, între legea morală înscrisă pe tablele inimii şi imperativele minţii, între tentaţiile înşelătoare ale profanului şi sfada celorlalţi actanţi ai societății. Fizionomia exprimă, „în oglindă și ghicitură” starea ființei. „Fiziognomonia” (el – elinește), definită, în Glosarul Istoriei Ieroglifice, este „partea dinainte a capului cu organele ce o compun”, ce se numește obraz sau simplu, față, ori „shimate”, „chipuri,… arătările obrazului”. Cunoașterea omului după fiziognomie este „știința firei de pre chipul obrazului și a tot trupul”.(13) De aceea: „Nemică (rău) într-ascunsul inimii ştiind, «de vreo vină nu să va stidi (i.e, rușina), nici de vo pobrozire faţa i să va gălbeni»”, căci doar omul certat „se gălbinește la obraz”, puncta Cantemir, bun psiholog,recțiile neurovegetative în Divanul….(15)
Ca într-o anticipare a biologiei vârstelor moderne, – ori acea ilikibiologie a luiConstantin I. Parhon (1874-1969) – Divanul.. trecea în revistă cele şapte vârste şi „tâmplările” (meta)fiziologiei fiinţei. Viaţa omului este „ca poama”. „Tâmplările dară pentru ale omului vieţii vârste, adecă pedepsitoare şi, cum s-ar dzice, trupului certătoare şi învăţătoare, acestea sunt: slăbiciunea (adecă boala), robia (sau închisoarea) şisărăcia”. Cele şapte vârste în evoluţia biologică şi spirituală se înşiruiau astfel: 1. prunciia -„întâia vârstă şi floarea vieţii omeneşti”; 2.copilăriia şi 3.cătărigiia – „legătura florii a vieţii omeneşti”; 4. voiniciia -„încă de curând legata poamă a vieţii omeneşti”, când „sângele carele într-acea vârstă mai mult izvoreşte”; 5. bărbăţiia – „coacerea poamii a vieţii omeneşti”; 6. căruntéţa – „începerea lângedzirii poamii, a vieţii omeneşti” şi „precum mai vârtos începi a îmbătrâni, cu atâta mai vârtos începe sufletul a-ţi griji şi cu fapte bune a-l întineri”; 7. bătrânéţa -„sau de tot putregiunea poamii vieţii omeneşti”; „în copilărie sau bune, sau rele obiceie vei putea lega, şi carile în cătărigie vei agonisi, în bătrâneţe le vei moşteni”; „şi aceasta să ştii că când liac şi tămăduire trupului nu-i, atuncea vindecare şi lecuire sufletului iaste”: suferinţa fizică, trecătoare şi asumată aduce, prin urmare, mântuirea eternă a fiinţei umane, a spiritului. „Căruntețea” și mai cu seamă „Bătrânețea” alterau înfățișarea: „Iată peri albi în cap și în barbă ți-au răsărit! Iată genunchele slăbind, spre pământ a se închina au început! Iată că mijlocul spre slăbiciune s-au prefăcut! Iată că din doi ochi, patru îți trebuie! Iată că toate a trupului organe te părăsesc! Iată că cele patru stihii care de sine adesea se sfădesc! Iată că spre împăcarea lor și așezarea lor mijloc și mijlocire nu ți s-au dat!” Vârsta înaintată poate cauza și involuție cognitivă, „buiguială”, omul fiind „împiedicat de bătrânețe și buiguit de căruntețe..” Din cele șapte vârste ale vieții, Cantemir socotea că doi ani erau pierduți în „boli, în nevoi, închisori, robii sau nevolnicii”.Țintă supremă a existenței, înțelepciunea „este dreapta și orânduita a sufletului întăritură,..este a omenescului sănătate cu mult mai vârtoasă decât a trupului”. Preluând expresia latină „cum grano salis”, se prețuia înțeleptul „puțină sărătură având la creier”.
„Bolnăvirea și boala munca păcatului este”…. „pentru aceasta răsbolire și boală tâmplându-ți-se ție, lui Dumnezeu mulțumește, pentru a păcatelor tale de rană vindecare socotește…”. „Că dacă ți-i trupul bolnav, caută să ai sufletul sănătos, să fii bolnav cu trupul, sănătos cu sufletul”, căci altfel „amândouă odată vor pieri și nici viață, nici tămăduire nu mai rămâne”. Adept al unei teosofii greco-bizantine în preamărirea Dumnezeului creștin, recomanda în Divanul un ascetism riguros.
În paginile Divanului.., Cantemir a intodus și termenul de „plasmă”, „plăsmuire”, creație, creatură: omul este un „microcosmos”, „zidire a vecinicului Împărat”; „omul, plăsmuit după chipul lui Dumnezeu, înseamnă însăşi constituţia proprie şi naturală a omului, plinătatea proprie şi naturală a minţii; raiul reprezintă fericirea desăvîrşită şi imitaţia slavei..” Departe de a fi „gâlceavă lungă, întocmai ca boala hronică”, „Giudețul” e exercițiu de reconstrucție lăuntrică a omului, care, din nebunia lumii, trebuie să se înțelepțească, deci să se vindece, mântuindu-se.
Descrierea Moldovei
În mod semnificativ, scrierea Descriptio Moldaviae a fost recuperată pe filieră quasi medicală, prin urmaşii marelui medic neerlandez Hermann Boerhaave (1668-1738), contemporanul lui Cantemir. Într-adevăr, după moartea în 1744 la Paris a lui Antioh Cantemir, fiul Domnitorului, manuscrisul latin al „Descrierii” a fost achiziţionat la o licitaţie de contele Thomson, ginerele celebrului Dr. Hermann Boerhaave; epopeea manuscrisului a continuat prin vărul său, Abraham Raas Boerhaave, profesor la Petersburg, şi a luat sfârşit la Berlin, în 1769-1770, unde a fost publicat în traducere germană, la 53 de ani de la definitivarea lucrării în latină, în 1716. O primă amplă fiziografie a Principatului, Descrierea Moldovei oferea date atât despre ţinut, cât şi despre tipurile constituţionale şi psihologice, starea de sănătate şi gradul de educaţie a poporului, valoarea cunoașterii: „Ei nu au măsuri în cugetile lor“..(..).„Moldovenii nu sunt iubitori de ştiinţi.” (..) Ei fug de nebunie şi orbire: „şi zic că oamenii cei învăţaţi îşi perd mintea şi când voesc să laude învăţătura cuiva zic că este nebun de ştiinţa cea multă”..(..).„că celor ce multe lumânări în citeala cărţilor topesc, ochii trupului la videre să tâmpăsc. Iară celora ce niciodată pe slove au căutat, macar că vederea ochilor mai ascuţită ş-au păzit, însă neştiinţa în întunericul şi în tartarul necunoştinţii i-au vârât.”(16)Imaginea se completa cu detalii de medicină magică ori populară, empirică ori savantă. Se precizau flora, fauna şi agricultura, uneori legate de specificul alimentar, consumul băuturilor acoolice, calitatea apei şi impactul asupra sanogenezei. „Apa Nistrului e limpede, dar grea şi sănătăţei foarte vătămătoare.” „Izvoarele sărate şi minerale de leac, Moldova n-are, ori nu le-a descoperit încă, poate pentru că crede că apa Prutului este destulă doftorie contra tutulor boalelor.”Igiena vieţii cotidiene se raporta în egală măsură la mediul geografic şi climă: la munte, zice el, „bate un vânt mai rece, dar mai sănătos, la șes mai cald și mai puțin folositor.” Coordonatele antropogeografice se considera a influenţa direct durata şi calitatea vieţii. Cantemir a dezvoltat o abordare „despre oameni, ape, locuri”, comparabilă celei a lui Hippocrate: .. „Că de s-ar fi născut în părţile crivăţului şi să fie trăit în părţile austrului, căldura soarelui umedzala crierilor i-ar fi mai uscat, şi aşe tidva capului spre îndesarea crierilor şi cuprinderea înţelegerii o ar fi silit.” Predispoziţiile moştenite contau, de asemenea. Oamenii erau robuşti, femeile frumoase, iar ţăranii aveau rezistenţă superioară aristocraţilor: „Dacă locuitorii nu ajung adânci bătrâneţe, cauza nu poate fi alta, decât ori repezile schimbări ale temperaturii ori traiul vieţii, ori vreo slăbiciune firească a puterilor. Prea rare ori vei găsi om de şeaptezeci de ani, d-abia vreunul de optzeci..(..) Afară de aceasta, ţăranii ajung la o etate mai înaintată decât nobilii şi cei crescuţi în desfătări şi-n moliciune.” El preciza că în Moldova vremii sale, „rachiul nu-l iubesc decât soldaţii, ceilalţi nu beau decât un singur pahar şi acela mic înainte de masă”. Privitor la speranța de viață, „fie clima, fie felul hranei, fie o slăbire naturală a puterilor nu lasă ca locuitorii să trăiască mult”. Scurtimea vieței le e compensată prin aceea că „oamenii trăiesc de obicei în sănătate, fără boli, care răpesc cea mai mare parte a fericirei omenești, așa că ceia ce au de trăit, pot să trăiască mai mulțumiți.”
Dezbaterea Despre situaţiunea Moldovei… evidenţia şi un extins demers epidemiologic. Transmisibilitatea maladiilor infecţioase şi necesitatea izolării şi a fugii departe de focar erau deja noţiuni însuşite. Afecţiunile contagioase –lipicioase, cum li se spunea– prevalente erau febra tifoidă, malaria -deosebit de gravă- şi ciuma: Moldova, „rar, e cercetată de pestă şi de friguri rele.(.). Frigurile rele d-aici sunt de altă natură decât în celelalte părţi ale Europei. În genere sunt foarte tari şi aproape pestilenţiale, aşa încât cei prinşi de friguri mai toţi mor a treia zi, rari care o duc şeapte zile şi prea puţini se reînsănătoşesc. Şi atât este de lipicioasă această boală, încât locuitorii mai mult se tem de dânsa decât de ciumă şi se feresc şi de amicii cei mai intimi prinşi de această boală.” Cantemir sublinia că molima ciumei nu venea din stricăciunea aerului, ci uneori din Polonia, iar alteori prin corăbiile și oamenii din Egipt şi Constantinopol, sosiți în portul de la Galaţi. (16) Așadar era conștient că nu „miasmele” hipocratice, în sens restrâns, erau cauza, ci transmiterea prin alți vectori. Erau identificate deopotrivă lingoarea, adică febra tifoidă, „ciuma şi lângoarea, cea mai rea, şi troahna (i.e.răceala, flegma, gripa)…”(13) Inspirat terminolog, folosește întâia oară cuvântul „troahnă”, a cărui semantică a variat în timp. (1,17) Interesant de subliniat apare modul complex în care vedea profilaxia epidemiilor. El primul a atras atenția asupra unor măsuri unitare de respectat în mod necesar de toți membrii comunității afectate, în afara căreia boala se întindea, prăpădind tot: prin „neunire în politie (i.e,oraș) și neînvoință în cetate, ciuma și lângoarea cea mai rea și troahna cea mai lipicioasă iaste”, care „cea mai de pre urmă a tot statul risipă, și a tot statul cea de năpraznă prăpădenie iaste”.(13) În această perspectivă, ca Domn, Cantemir a reînnoit în 28 decembrie 1710, privilegiul cioclilor din Iași, prima oară încheiat pe vremea mitropolitului Dosoftei. Scutițide dări și cu obligația de a asigura înmormântări creștinești, cioclii au început a prelua și însărcinarea de a îngriji bolnavii atinși de epidemii, ce erau în număr foarte mare. (18)
Sunt cuprinse și elemente de medicină legală. Declararea morţii reale trebuia să excludă moartea aparentă: „Însă [pe decedat] nu-l îngroapă îndată în ziua aceia dintâi ci aşteaptă până a treia zi; ca nu cumva să se întâmple să îngroape de viu pre vre un bolnav carele numai a fost leşinat.”(16)
Îmbălsămarea se practica, în acele împrejurări efectuându-se și disecții. Prințul Cantemir spune că „îndată ce Domnul s-a petrecut din viață, dacă s-a întâmplat în timpul verei, imediat este îmbălsămat și este ținut neîngropat în palat, până ce toți boerii, nobilii… se adună la Iași.” (16)
Folclorul medical, ritualurile și medicina magică întregeau imaginea
De altfel Cantemir a introdus și termenul de „maghie”. Detaliile privind tradiţia „cu eres“ a „Căluşerilor” sunt exemplificatoare: dans cu 7, 9 ori 11 jucători în travesti, având faţa acoperită şi dezlegare la sacrificarea celor ce-i deconspiră, ori cu care se luptă; „ei au mai mult de o sută de sărituri (..), încât aceia cari joacă se pare că (..) se poartă în văzduh”, precum ielele. Nu lipseşte contactul cu terra mater, melosul, incantaţia şoptită. Când cineva „..este căznit de duhuri rele şi de strigoaice şi prostimea cea eretică crede, cum că ei au putere să gonească acel fel de boale.. Căci ei fac vindecare într-acest chip, adecă: aştern la pământ pre acel bolnav şi încep a sări şi la o notă anume a cântării îl calcă fieştecarele dela cap până la călcâie şi mai pre urmă îi zic la urechi nişte cuvinte alcătuite de dânşii într-adins şi poruncesc beteşugului să se depărteze şi după ce fac ei aceasta de trei ori în trei zile, apoi urmează lucrarea pe care o nădăjduea ei; şi aşa într-acest chip cu prea puţină osteneală se pot vindeca boalele cele mai grele cari se împotrivesc meşteşugului doftoresc.” Asemenea lucrare, conchidea autorul în Descrierea Moldovei, „are nădăjduirea şi în farmece.” Așadar, Cantemir credea în supranatural, mărturisind chiar vindecări miraculoase obținute prin descântece ori dezlegări, la care ar fi fost martor. Ca și în alte părți ale Europei, „Moldova și prostimea” – comenta Cantemir – era „plecată asupra eresurilor”; nefiind „desăvârșit spălată de tina sa cea veche.(…), cinstesc niște dumnezeiri necunoscute și duhluitoare de idoli: Lado și Mano, Dzina, Dragaica, Doina, Stahiea, Dracul din Tău, Ursitele, Frumoasele, Sâmzienele”.. Critica superstițiozitatea, totuși, uneori, accepta unele „minuni”, poate prin chiar credința sa creștină fermă. Pentru el, ca și pentru Cacavela, leacul însoțit de rugăciune are efect: Cacavela vindecase de disenterie pe Pașa Efendi, destăinuindu-i: „Nu ți-am dat….alte leacuri afară de praf de cretă, care printre leacuri nu prețuiește nimic, dar în numele lui Iisus Hristos (…).și Domnul Hristos, prin rugile mele, te-a vindecat.”(5) În folclor, alături de leacuri empirice, distingea vrăji, farmece, dezlegări și descântece. Arăta că „în timpul lui babele erau foarte căutate, pentru a face de legături, de deslegături, de pricolici, de tricolici, vrăji, farmece, descântece, pentru a da bolnavilor băuturi, unsori”.(19) Pentru Cantemir, țiganii erau vrăjitorii prin excelență. „Și nu-i pe lume blestem mai mare ca acela contra sănătăței”. Iată și un blestem sau legare de boală, rostit de Hameleon: „Să-mi vie în cap urgie, în ochi orbie, în mâini ciungie să-mi vie și roada gândului meu cu amar, cu pelin și cu venin să mănânc”. (13) A fost un pionier și în consemnarea descântecelor taumaturgice. Prin descântec trebuia „să se vindece toate bolile ce nu sunt de moarte.” Dezlegarea și descântecul erau doar pozitive.
Istoria ieroglifică, sinteză a înțelegerii medicale a lumii
O istorie ieroglifică a suferinţei, cartea se revelează a fi o metaforă socio-medicală: boala vieţiurii în viciu şi leacul virtuții. Scrisă la Constantinopol în limba română, Istoria ieroglifică (1703-1705) s-a impus în literatura naţională ca primă operă beletristică, roman meta-istoric, pamflet fantastic, având subtext politico-social şi meta -text pronunţat moralizator. Un leitmotiv al operei lui Cantemir a fost alegoria societăţii bolnave, metafora bolii aplicată omului şi colectivităţii, a căror vindecare, ca şi mântuirea, sunt ţinta supremă: „că la cel bolnav sănătatea de mare preţ ieste” (.).. „că precum cineva, pentru mântuinţa a tot trupul şi pentru paza vieţii, fier, foc şi tăierea a unui sau şi a doaă mădulare ardere, tăiere şi de tot de la sine lepădarea, macar că cu mari chinuri şi dureri, însă sufere şi priimeşte, aşe şi în statul publicăi”; (..) „şi precum un mădulariu cu netămăduită boală pătimind, princet, princet, tot trupului moarte pricineşte, aşe (.)..cu vreme toată monarhiia cu capul în gios prăvăleşte”; şi „pre cât ieste de lăudat doftoriia bună la boală, pre atâta ieste încă mai de lăudat aşedzământul la răscoală”.(13)
Concordant „fiziologiilor” religioase din Epiptul Antic ori celor fabulistice din Europa Evului Mediu, precum în Le Roman de Renart, dar având ecou în înseși ritualurile cu măști ale românilor, acest original „bestiar” caracterial ori anticipativă „fermă a animalelor”, reda simbolico-alegoric lupta politică din societatea romano-moldo-vlahă la răscrucea veacurilor al XVII-lea și al XVIII-lea. Psihodrama filosofic-teologică cernea valori diametral opuse, concentrate în taberele Inorogului şi Corbului. Cadenţa frazării era antrenantă, iar cugetările, proverbele şi versurile intercalate în povestire învăţau şi încântau prin savoarea expresiei populare, a limbii vorbite, juxtapuse armonios doctelor tipare latineşti. Cantemir a făcut uz de simţul său muzical cultivat şi rolul persuasiv, vindecător, al cântului şi descântului, potenţând regenerarea psiho-somatică prin plăcerea, bucuria inductiv-curativă a ritmului. Greu acceptată, educarea -adică tratarea- moravurilor era totuşi inevitabilă: „Că amintrilea, rana obrintindu-să şi patima învechindu-să, a să vindica cu nevoie va fi”; „ că cuvântul bun şi neplăcut ieste ca doftoriia greţoasă, însă folositoare în trupul bolnavului”(..) Coşmarul şi onirocritica, nevrozele şi insanitatea mintală predominau în aceste pagini: „Hameleonul chipul leacurilor audzind…îi dzice socotind: «Vai de mine,.. dară unde şi cine poate lucruri nevădzute, neaudzite ca acestea să afle?» ..Şi cu strigarea deodată să deşteptă… Din somn şi din vis ca acesta Hameleonul trezindu-să, tot chipul videniii ca într-un punct a socotelii culegând, ni spre bine, ni spre rău îl lua.” „Ce precum să dzice (tot ce cu mare poftă iubim, aceia cu mare lesnire credem), în care chip și Hameleonul (…) după plăcerea și pofta sa visul …tâlcuia”.. Nebunia, „întunecarea minţii“, se arăta „mai grea decât a nopţii”. Cauza atribuită maladiilor mintale era endogenă. Bolile psihice, entităţi aparte, erau privite ca incurabile: „Leacul şi puterea leacului cornului mieu spre otrava carea dinafară vine slujeşte, iară nu spre veninul carile dinlăuntru să naşte (că răutatea boalii doftorii o tămăduiesc, iară boala sufletului leacurile apotecarilor nu ştie).” Neliniștea, anxietatea, manifestările digestive acuzate de hameleon nu sunt decât consecinţa propriei lacome răutăţi, ispitite de simţuri ce o intensificau, dând în final lecţia de moralitate: „Hameleonul aşe de cu dulce mâncarea ..vădzând, (…) foamea în maţă i să scorni (că din multe pofta sufletului neclătită ar fi, de n-ar fi simţirile pre dinafară iscoditoare şi apoi îndemnătoare). Foamea dară începând, măruntăile i să întorcea şi stomahul tare îl chinuia. Carile de toată ştiinţa a simţire ca acela gol, cu de moarte ţipete: «vai, maţele, vai, măruntăile, vai, pântecele, vai, vintrile mele!».(..) „Pojarul (i.e.,arsură, febră) care măruntaele-mi topia…” „Salamandra dzisă: O, ticăloase, au nu ştii că foametei hrana şi setei băutura îi ieste leacul? Însă nu tot stomahul toată bucata mistuieşte, nici tot gâtlejul toată băutura priimeşte, nici altă jiganie, fără de mine, foc a paşte poate că cine pentru desfrânata poftă orânduiala firească covârşeşte, acela în focul lăcomiii sale (ca tine acmu) să pedepseşte. (..) Aşedară, de cu grabă dacă oăle [șerpelui] bău, precum arsura maţelor ce avea i s-au potolit i să păru.” Iată şi morala: „după fire doftorul, după doftor leacul şi după leac ca acela tămăduirea carea i să cuviniia îi vini, de vreme ce nu chipul boalei în chipul sănătăţii, ce forma răului într-altă formă mai rea şi mai cumplită s-au mutat.”..Omul trebuie să mănânce cu măsură ceea ce îi priește; altfel „bucatele vârtoase stomahului slab aduc greu”, „stomahul încărcat aduce greața”; în schimb, „stomahul nemâncat digeră sânge”, „face chipul veșted”.
A descris și „gălbinarea” (i.e, icterul), ce „face chipul veșted și gălbinicios, întocmai ca „boala împărătească”, denumire ce ar fi tradus lăcomia, exprimată prin hrysofilie, ca la împărați.
Discutând despre friguri, Cantemir arăta că, uneori, sunt preferate leacurile populare: „un mare slujbaș turc, originar din Abazia din Caucaz, a fost bolnav de friguri și de stomac. Pentru a se vindeca a fost sfătuit „să lase medicina celor născuți și crescuți în țări unde este în uz, iar el să nu ia alta decât pasta, mâncare foarte plăcută și sănătoasă, ce o prepară Abasianii din mei pisat, după ce l-au curățit .. de coajă”.(12) O mămăligă de mei era poate utilă în pătimirile de stomac.
Cardiologie. Dimitrie Cantemir a menționat primul pulsul și palpitațiile ori tulburările de ritm. Pulsul şi ritmul său circadian ajutau prognoza:.„vulpea pre viaţă-şi să giura, căci din prognosticul doftorului, precum la luna nu va ieşi bine ştiia, de vreme ce în răvărsatul zorilor şi în amurgul soarelui sfigmosul în chipul viermelui să clătiia” (..) Emoțiile puternice puteau precipita dereglarea cordului. Povestind despre Rami Mechmed Pașa, aprecia că, aflându-și condamnarea la moarte, „a murit în palpitațiuni”. În Istoria Imperiului Otoman, nota sosirea fostului Vodă al Moldovei Dimitrie (Dumitrașcu) Cantacuzino la Stambul unde: „Caimacamul l-a primit atât de dur și cu vorbe atât de aspre încât de spaimă a căpătat polipul în grumaz, din care la trei zile a și murit în prinsoare”.(12) „Polipul” reda poate formarea intracardiacă de trombi cruorici (polipi); pe atunci, putea semnifica atac de cord, provocând dispnee.(1) A descris deopotrivă edemul circulator vorbind de picior „idropicos” (dropic). În aceeașiscriere, Cantemir preciza că Sultanul Soliman (1687) era atins de hidropică (boala de apă)”.(12)Hidropica sau dropica însemna edem, chiar ascită.
Era exemplificat în egală măsură un edem perilezional: „tălpile, prin aspre și ascuțite stânci călcând, mi s-au bășicat”; ca și edemul inflamator alergic: „albinele trupul le bășica… la ficați le străbătea”; sau: „acele ticăloase albine prin mațele și ficații ursului pătrunseră, de unde adevărată înflăciune scornindu-se sub pielea ursului, isvoară de apă pururea pișititoare purceseră.”
Omul suferind trebuia privit hipocratic ca un întreg, căci dacă partea era bolnavă, tot trupul era bolnav:. „că otrava cumplită stomahul otrăvind, tot trupul putredzeşte”(..).Iar „o boală și o fierbințeală cât de puțin în trup sau o durere cât de mică într-un mădulariu, tot trupul spre neaședzare și pătimire aduce”. Sau: „Omul prost nu se poate conduce singur în viață”, că atunci când „capul se amețește, picioarele dovedesc (înving)”, iar „când mădularele buiguesc, lipsa crierilor arată.”(13)
Medicina magică, vraja şi proiecţia astrală a gestului terapeutic se regăseau deseori. În Istoria ieroglifică remediile ireale, preparate „cronofarmacologic”, îmbiau suferinzii, amăgindu-i, parcă, şăgalnic. „Ce pre cât a socoti pociu receta leacului tău aceasta ieste: cornul cămilii, coama şerpelui, ochiul guziului orb şi unghiile peştelui luând, în laptele aspidei le fierbe, până din dzece ocă, dzece dramuri vor rămânea, carile în chipul alefiiului făcându-să, când soarele ca luna va scădea cu o parte pre la rane te unge, iară cu altă parte la sfârşitul soarelui, apă din fărmuşuri de marmure şi din pilituri de aur storcând, o amestecă, şi în chipul şerbetului făcând-o, o bea, şi aşe leacul îţi vii afla.” Leacul miraculos, felurit înfăţişat, acţionând simpatetic, analogic ori prin transfer, era binevenit, antidot chiar aerului poluat, miasmelor malefice, morbigene, aşa cum însuşi Hippocrat învăţase: „Ce mai târdziu de mare şi minunată puterea cornului Inorogului asupra a toată otrava aminte îşi adusă (căci şi de altă dată de otrăvită a văzduhului putregiune mântuindu-l, cu sănătatea vieţii îl dăruisă)”. „Că odinioară Hameleonul putred şi otrăvit aerul (..) înghiţind, de carile lovit şi topiscat (i.e,intoxicat), acmu celea mai de pre urmă duhuri trăgea, a căruia patimă Inorogul vădzând, să milostivi (că inima milostivă cu cel ce-l doare o doare, și cu cel pătimaş împreună pătimeşte) şi cornul cel ce a toată firea de binefăcătoriu ieste”. Esenţa taumaturgică a cornului-panaceu era un „antidot”, „antifarmec” universal, simbol hristic exorcizând boli, revitalizând: „căci otrăvile acestea cornul Inorogului le va îndulci, iară spurcăciunile acestea, botul Filului le va curăţi.” Oricum, rana sufletului poate fi „boală netămăduită”, căci „decât rana dragostelor şi decât boala iubostelor mai primejdioasă nici ţirulicii au vădzut, nici doftorii au audzit”. (13)
Vorbind de tulburări psihice precum ipocondria și melancolia, le atribuia supărărilor mari. Dădea ca exemplu pe Sultanul Mohamed, detronat în 1687 și întemnițat, ce a devenit depresiv, murind peste cinci ani de „hipohondria cauzată prin o profundă melancolie în care căzuse în timpul arestului său (..), prin care i s-au stors tot spiritul și puterea de viață”. Dacă „ melanholia înseamnă „boală de voia rea, pătimirea întristărei, fierea neagră”, ypohondria era „boala care zmintește fantazia; slăbiciunea părților trupului, carile sunt pregiur [de] inimă; în afară de excesul bilei negre –melancholia-, uscate și reci, din doctrina hipocratică și galenică, exista, poate, în exprimarea sa și ideea unui tip de „nevroză cardiacă”, inima ilustrând sediul sufletului, al înţelepciunii, în vechime.
Agitaţia psihomotorie, furia, s-ar putea linişti prin mărturisire: „Hameleonul, din nări pufnind, pieptul izbind, din cap tremurând, din mâni aruncând, cu picioarele ca dulăii turbaţi ţărna împrăştiind, din gură aspumând şi toată icoana vrăjmăşiii de la inimă în faţă-şi zugrăvind: O, fraţilor şi prietinilor, în mare a inimii strâmtoare mă aflu, dzisă, atâta cât, precum să dzice dzicătoarea, că de oi grăi, oi muri, de oi tăcea, oi plesni, şi din doaă răutăţi carea de mai bună să aleg mintea nu-mi poate nemeri. Să încep, tremur, să nu încep, de năcaz mă cutremur, să dzic, mă tem, să nu dzic, putere a răbda nu mi-au rămas”(13)…Cathartic, vorbele, proverbele şi zicătorile curative se înlănţuie potolind Hameleonul ce era ca „turbat”(rabia, o afecțiune desigur cunoscută de Cantemir).
Anatomie.În această lucrare, Cantemir se ocupă inclusiv de anatomiști – adică „anatomicul, cela ce știe meșterșugul mădularelor trupului, despicătoriu de stervuri”;așa că, exemplifica el ironic: nu doar filosof, ci și „iscusit anatomic, lupul este.”(13)
Istoria ieroglifică se încheie cu un sintetic dicţionar explicativ: „Scara a numerelor şi cuvintelor streine tâlcuitoare”. Glosarul conţine numeroşi termeni medicali, unii, azi, abandonaţi alții încă valabili: „agona – (el.) Lupta carea face trupul cu sufletul în ceasul morţii ”– (agonia); anatomic – anatomist; anthrax – antrax; „antidot – (el.) Leac împotriva bolii ce se dă; antifarmac – (el.) Leac împotriva otrăvii; apothecariu – (el.) Cela ce şede la prăvălie, şi mai cu deadins, cela ce vinde ierbi, doftorie; … boală de voie rea – Melancholie; diathesis -(el.) Orânduiala firii…;ermafroditis – (el) Hermafrodit; cfartana – febra cvartă (în malarie); laringa – laringe, gât; .. pilula (lat.) Pirulă, gogoaşă, bubuşlie, carea dau doftorii de înghit pentru leac; porii- (el.) Găurici prin pielea omului, prin carile ies sudorile; prodrom -; probă; prognostic; sfigmos – (el.) Vână moale carea pururea să bate, de pre a căriiaclătire aşedzimântul firii să cunoaşte – (puls);temperament – Fire; fizic – (el.) Cela ce ştie ştiinţa firii – (medic); ţirulic – (leşește) Vraciu carile tămăduieşte ranele, frânturile.. (bărbier, chirurg)”.. Prezenţa cuvântului de împrumut italienesc reţeta – „Izvodzel de leacuri, carile trimăt doftorii la spiţeri, să facă leacul asupra boalei”- s-a interpretat a oglindi rolul pregnant al medicinei italiene în acel moment, când majoritatea medicilor greci din Levant se formau la Universităţile din Padova, Ferrara, Bologna. În Istoria Ieroglifică a utilizat primul și termenul de „embrion”, vorbind despre „embrionații pui” fecundați în pântece ca odrasle ale „hultoanei” (altoi), ca și despre durerile de naștere: „Socotește a inimii durere, care maica pentru rodu pântecelui său pătimește”. O serie de termeni sunt neologisme propuse de Cantemir, creativul tălmăcitor.
Hronicul vechimii romano-moldo-vlahilor
Cerută de Academia berlineză, lucrarea era un Hronic inclusiv al bolilor şi morţilor naturale sau provocate. Scrierea cantemiriană relatează intoxicaţii, otrăviri, maladii infecto-contagioase şi alte evenimente de interes medical.(14) Implicarea medicilor în comploturi nu era, nici aceasta, trecută cu vederea. Împăratul Tiberiu „tâmplându-i-să boală, din nişte tidve ce mâncasă, au murit”; Constantin cel Mare a murit de friguri. Calo Ionis şi-a pierdut viaţa după ce „s-au julit puţinel cu lancea la mână”, care, „fiind otrăvită, rana acéia nici o doftorie n-au priimit; şi aşé dintr-acea puţină betejitură, răul peste tot trupul lăţindu-să, (..) au murit.” Cantemir a descris flebotomia şi lipsa efectului scontat al manevrei:„doftorul îndată vâna i-au deschis, ce sângele închegându-i-se nicicum măcar n-au picat şi în aceeaşi zi au murit”. Anthraxul rezulta a fi o boală molipsitoare, fără ieşire, cu final pilduitor: „Iară leat 775, Constantin Copronim așijderea fără cale asupra bolgarilor vrând să rădice oaste, fiind în cetatea Stronghilo, l-au lovit buba ce-i dzic anthraxi și de ciia mare fierbinteală, și așé în 14 a lui septemvri au murit. La moarte au fost strigând că, pentru necinstea care au făcut Maicăi Precuratei Marii, de viu cunoaște că s-au băgat în foc..” „Lipicioasă”, boala s-a transmis fiului său, Împăratul Leon, care, „luând coróna cea scumpă de la beserică.., şi puind-o în cap, îndată i s-au aprins capul cu boala anthraxului (de care şi tată-său au murit) şi, peste puţine dzile, doftoriile cevaşi neputând folosi, au murit.” Urma și morala: căci „aşé ceartă Dumnădzău pe mândrii carii i să pun împotrivă.”
La Ţarigrad „troahnă de boală (i.e, epidemie), (..) intrase în oameni”, iar împăratul Mihail Paleologul sfârşea „de boală ce-i dzic izbâcnirea inimii” (i.e, palpitaţii/aritmie). Cantemir a înţeles bine că, în situaţii extreme, economia organismului salvează structurile vitale, în detrimentul celor periferice: „iară lucrurile de buricul împărăţiii mai departe, carele (.)..nu aşé de moarte aducătoare rană le aduc, oarecum uitării şi nepomenirii le lăsa, ca cum călătoriul pre iarnă grea şi geroasă, călătorind, (..) părţile trupului ceale mai aproape de inimă şi de capul vieţii mai tare a le acoperi şi a le păzi se sileaşte; iară ceale mai depărtate, nu atâta, de care lucru de multe ori se întâmplă, de pierde călătoriul picioarele, mânule, nasul, faţa obrazului, părţile adecă carele de mijlocul căldurii fireşti mai departe stau”.„Întremarea puterilor” este termenul pentru convalescență.
Otrăvirile,cu sau fără implicarea medicilor, nu lipseau.Cantemir numea otrava „toapsec” (i.e, toxic), căreia i se contrapunea „antidotul toapsecului”. În Hronic .., amintea de Împăratul Marc Aureliu, mort la Vindobona (Viena) în 180: „cu învățătura fiului său Comod, doftorii îl otrăvise, însă el cu filosofăsc suflet, aceasta, de la feciorul și căsașii lui a păți suferind, și acmu și de otrava ce-i didese, și cine-l adăpase bine știind, cevaș cuvânt rău de feciorul său și de doftor n-au lăsat.”
În tendinţele organizării sanitare a epocii, un cuvânt pe care Cantemir, cel dintâi, l-a adăugat vocabularului românesc a fost „orfanotrofion”, desemnând instituţia de protecţie a copiilor orfani, ilegitimi, săraci sau abandonaţi: „pe copilul nimănui în casa sa, sau în orfanotrofia de obşte îl cruţă, îl hrăneşte, îl creşte”. Cantemir deosebea între „nothos” – fecior de suflet, fiu spiritual, adoptat, diferit atât de copilul adevărat, legitim, cât și de copilul „hireș”, firesc, natural, dar ilegitim, născut într-o „familie fără cununie”. A precizat de asemenea existența „mamcelor” (mancelor), adică a doicilor, ce alăptau copiii altor femei, prunci de care adesea se atașau: „mamca, ascunzând cuconul împărătesc, a fost dat pre al său.” Alăptarea mai era denumită și „aplecare”.
În Hronic.., Prințul Cantemir vorbește pentru întâia oară la noi și despre „conștiință”. Pentru el „conștiința este ascunsul inimii”. În Predoslovia Hronicului spunea că a mărturisit aici cu „întreagă conștiență” (salva conscientia) trecutul neamului romano-moldo-vlah, unitar în Moldova, Țara Românească și Ardeal: „toată Țara Româniască (carea apoi s-au împărțit în Moldova, Munteniască și Ardealul) din descălecatul ei de la Traian, împăratului Râmului” venea. Pentru Cantemir cei ce neagă latinitatea românilor „cu basne au muruit hârtiia”, „buiguind”; căci „frinitic și buiguit de fire” (i.e, excitat, delirant), este omul înșirând vorbe fără folos. În afară de boală, precum în stările febrile sau tulburări „mateologhice” (delir), omul „buiguit” este cel care aiurează, fiind nesănătos prin însăși negarea evidențelor. Or, „când buiguiala se asociazä cu turbarea, nimeni nu se mai poate înțelege cu cel atins de aceste infirmități: turbata și lunateca buiguitură.” Conștiința adevărului, sublinia savantul moldav, parafrazând pe Aristotel, era prețioasă: „priiatin îmi iaste Platon, priiatin îmi iaste și Socrat, dară decât amândoi mai priiatină adeverința”. În context, Cantemir aduce în atenție amestecul daco-roman în zămislirea neamului românesc, proces desemnat ca „hultuire” (i.e, altoire,fecundare): Traian a sădit poporul Roman în Dacia „ca un norocit hultuitoriu și ca un înțelept împărat (auspicatissimus sator et prudentissimus imperator)”. Argumentația Hronicului a rămas document și paradigmă de abordare pentru cronicari, pentru Școala Ardeleană și urmași,în edificarea conștiinței naționale și apărarea identității de sine. Hronicul trimitea direct la „romanii din Dachia” numiți „voloși, adecă italiiani, căci în limba slovenească Italia să cheamă Vloh”. După Eminescu, venerabilul Cantemir, „în asprul său patriotism”, (..) se încumetă a combate pe toţi hulitorii neamului său cu propriile lor arme.”
Istoria creşterii şi descreşterii Imperiului Otoman
Nu doar românii, dar iatro-istoriografia mondială a descoperit, de-a lungul anilor, în opera cantemiriană, mai ales în Istoria creşterii şi descreşterii Imperiului Otoman, o sursă documentară complementară de extremă utilitate. Circumstanțierea medicală este frecventă în Istoria Imperiului Otoman, marele bolnav al secolului lui Cantemir, aşa cum oarecând fusese Imperiul Roman, pomenit în Hronic.. și asemuit bătrânilor suferinzi: „împărăţia romanilor luptându-să, ca un om bătrân în vârstă şi vechi la ani, cu cumplite şi de liacuri neprimitoare hronice boale cuprinsă ..(..).în agoana morţii..şi în oglinda pieirii.(..).să priivea.”
Chirurgia. În Turcia, arăta autorul, bărbierii-medici se numeau berber-bachi, iar la Curtea Sultanului erau consideraţi ca având al şaselea rang printre slujitori. Aceştia – spunea Dimitrie Cantemir – tund și „rad cu o mână atât de uşoară şi de dulce încât omul abia se putea ţine să nu adoarmă în timpul operaţiei”. Erau maeștri în aplicarea ventuzelor, punerea clistirelor și extragerea dinților. Pansau rănile, îngrijeau buboaiele (abcesele), practicau sângerarea, preparau alifii și, la nevoie, asistau orice bolnav, de orice boală.
Punctul de rezistenţă pentru iatro-istoriografie a rămas, în Istoria Imperiului Otoman, cea dintâi relatare cunoscută în literatura mondială a curei chirurgicale în hernia inghinală prin abord transabdominal.(1,12,20) Specialişti albanezi din Avlonia Albaniei – regiune faimoasă pentru construcţia de apeducte şi tratamentul herniilor (vătămăturilor), o practicau „în mod desăvârşit pe cei ce suferă de hernii, orice vârstă ar avea ei, cu nu puţină asprime, dar în chip fericit.” Eşecul „îl atribuie mai degrabă slăbiciunii puterilor sau a vârstei, decât neîndestulării meșteşugului lor.”Operaţia consemnată a avut loc înainte de 1710 și drept pacient pe notarul, deja înaintat în zile, al lui Cantemir. S-a derulat în chiar palatul din Stambul al Prinţului, loc ales de savant „spre a le cerceta mai bine metoda“ „ţirulicilor” herniotomişti. „După ce ni-am învoit pentru prețul de cură, ei s-au pus și au legat pe pacient de o scandură lată, înfășurându-1 cu curele de pânză, de la pept până la picioare; după aceia, cu un fel de briciu, făcând o inciziune din jos în foale, au deschis hipodermul, au tras peritoniul afară cam de o palmă și au pus la loc intestinele, ce erau căzute în scrot. Apoi au cusut hipodermul cu ață groasă și, după ce i-au făcut în capăt un nod bun ca să nu se deslege, au tăiat cu același briciu buzele hipodermului ce spânzura asupra cusăturei.” Au uns zona de sutură cu untură de porc şi au cauterizat-o. „După aceia au ridicat puțin în sus picioarele pacientului, care era mai mult mort decât viu, au deschis nițel rana, și au vărsat în rană albușul de la nouă ouă proaspete. Dacă într-o oră sau două, albușul începe a spuma sau a clocoti, atunci e semn bun de reușită a curei. Iar dacă, după așteptare de trei ore, albușul ouălor nu începe nici a spuma, nici a clocoti, atunci zic că boala e mortală din cauză că pacientul este atât de slab, încât este peste putință ca să-i ajute bunătatea medicinei. De altmintrelea, dintr-o sută abia le moare unul sau doi.” „A doua și a treia zi se repetă infuziunea cu albușul de ouă și în tot timpul acesta pacientul trebue să stea necontenit întins pe spate”, cu picioarele în sus (20); „și era atâta de stors de toate simțirile, încât el semăna mai mult a mort decât a viu.” Bolnavul, fixat cu feşe la scândură, nu primea nici hrană solidă, nici lichide, doar limba fiindu-i umezită cu puţine picături de apă. În ziua a patra a fost pus pe pardoseală, legat de aceeaşi scândură. A primit puțină apă caldă spre a-și potoli setea, iar în următoarele trei zile, supă de orice fel, dar nu excesiv. În ziua a șaptea, în sfârșit dezlegat, a fost pus încet-încet pe pat, fiind păzit de două persoane. Nu avea permisiunea de a se mişca, nici a ridica piciaorele, iar aplicarea de albuș continua zilnic.„După a noua zi și până în a douăsprezecea, infuziunea se făcea numai cu albușul a șase ouă și spumarea se părea că e mai mare decât înainte”. Din ziua a 15-a, plaga nu primea mai mult de albuşul unui ou, dar se continua aplicarea de albuș până nu mai exista spațiu prin care albușul să pătrundă între marginile rănii și nu se mai făcea spumă deloc. Prin urmare, vindecarea post-operatorie dura circa 15 zile, interval în care plaga chirurgicală era tratată cu albuş de ou, în cantităţi descrescânde (de la nouă ouă, la unu), pe măsură ce plaga se închidea. Tratamentul a încetat complet când cicatrizarea a fost deplină, iar albușul nu mai avea pe unde pătrunde. Cantemir ştia „că obrinteala (vindecarea) rănii de pre margini să cunoaşte”. Odată formată cicatricea, „au aplicat un emplastru preparat din rășină, ulei și alte mixturi și au permis pacientului să-și miște picioarele și să se culce pe coaste. În acest timp, în fiecare dimineață, trăgeau încetișor de capătul aței ce spânzura afară, ca să vază dacă nu s-a deslegat cusătura.” „După douăzeci-treizeci sau patruzeci de zile, după cum permite etatea sau puterile pacientului, trag afară ața, aplică un alt emplastru pe rană și cura e terminată. Și cu acest metod dur, văzut cu ochii mei, vindecă acești oameni neînvățați un morb atât de greu.”(12) Pentru istoria herniologiei, aceste detalii sunt şi azi semnificative.
Legat de chirurgie, Cantemir mai pomenește de un general turc, care „purta în sân o cutioară cu 24 de oscioare, pe care chirurgii i li-au fost scos din rănile sale primite în diverse bătălii”, ca și de o „abdominoplastie”, efectuată unui turc din cale afară de gras. „Shishman Ibrahim Pașa, supranumit Grasul, se zice că-și luase un chirurg francez, care în tot anul, în lunile iunie și iulie, îl opera, tăindu-i pântecele și scoțându-i grăsimea, care pe acest timp îl înăbușea, încât abia putea respira, și-l punea în pericol de a-și perde viața. În urmă însă i-a crescut grăsimea atât de tare, încât toată operațiunea nu-i mai putea ajuta”; „și așa crăpă ca un alt Iuda, că i-au curs toate intestinele din trup.”
Cantemir a descris deopotrivă„buza de iepure” sau „buza crăpată ca iepurii, care în Turcia se numește Gieduk”, menţionând şi proprietățile terapeutice ale salivei. Își găsesc locul totodată abcesul și septicemia. „Apostema însamnă buboi mare cu puroi”. Cantemir descrie un astfel de abces când, Sultanul Selim, tocmai plecat din Constantinopol, „a fost apucat de o violentă ferbințeală prin tot trupul; sângele ardea și un acces de friguri îl tormenta. În ziua următoare se trezi cu o apostemă [colecție purulentă] mortală în șale, atât de chinuitoare încât i se părea că toți nervii trupului, și mai ales în picioare, s-au contras și au secat cu totul. Un chirurg abil îl tae, deschide apostema și aplică toate remediile pentru a înlătura veninul boalei; dar se vede că moartea este inevitabilă, căci buboiul obstinat sfida toată arta medicală, veninul pestilent se lăți în tot trupul și, după patruzeci de zile de cele mai crude suferinți, Selim își dete sufletul.” (1,12)
În Istoria Imperiului Otoman, pentru întâia oară, Cantemir a utilizat un nou termen spre a desemna chirurgii: „gerah” sau „dgerrah”, explicând că Dgerrah Bashi la Turci însemna primul chirurg de Curte.(1,17)Cuvântul lui Cantemir s-a încetăţenit în epocă, fiind întâlnit din documentele
Calimachi de la 1763, şi până către sfârşitul secolului al XIX-lea, când, abia după 1850, a fost înlocuit cu vocabula „chirurg”. (17)
Oftalmologia. În scrierile sale, Cantemir numea ochii bolnavi, cu secreții sau urdori, „ochi puchinoși” sau „ochi urduroși”.(13) A menționat și cuvântul „chior”, precizându-i înțelesul în limbile turcă și persană, unde însemna unul care era orb sau avea doar un ochi, exemplificând cu numele lui Kior Pașa.(12) Totuși, în lucrările sale în românește, Cantemir folosea expresia „orb de un ochi”.Se întâlneau și orbi din naștere. Preluând parabola Biblică, spune Cantemir: „ochii orbului din naștere, spălând prin știupit, le deschide luminile”. (14) Ochii bolnavi trebuie feriți de lumină, căci „lumina soarelui [la] ochii bolnavi, întunecare (este)”.(12) Sugera poate chiar folosirea ochelarilor: la bătrânețe, „iată că din doi ochi, patru îți trebuesc”.(1,15)
Prințul moldav, devenit „cronicar medical”, deplângea în alt paragraf soarta Domniţei Ruxandra, cerută în căsătorie de Matei Basarab, care, îmbolnăvindu-se de vărsat (variolă), „şi-a pierdut nu doar frumuseţea, ci încă şi un ochi”. Indirect atesta prezența epidemiei la acel moment. Variola îl afectase și pe fiul lui Dimitrie, Antioh Cantemir, lăsând sechele. (4)
Examinarea mamei Sultanului respecta cu deosebire rigorile moralei islamice: „Hakim Effendi sau primul medic (medic șef) se introduce în cabinetul ei de dormit, dar nu poate vorbi cu ea, decât printr-o perdea ce este trasă împrejurul patului ei. Şi dacă trebue să-i pipăie pulsul n-o poate face decât printr-o pânză foarte fină de in; căci ar fi o crimă ca vre-o persoană bărbătească să vază faţa Sultanei, fie sănătoasă, fie bolnavă”.
Reumatismul este, la rândul său, remarcat de Cantemir. Sultanul Mohamed, detronat (1687), a fost ținut la închisoare timp de cinci ani, după care a și murit unii zic înveninat, dar Cantemir știa că: „Sultanul suferea de rheuma în mâini și în picioare; mai adaugă aci hipohondria cauzată prin o profundă melancolie în care căzuse în timpul arestului său de cinci ani, prin care i s-a stors tot spiritul și puterea de viață.”
Date apar și privind podagra, heragra sau podalgia (durerile articulare), denumiri ce indicau guta. Dimitrie Cantemir a recurs la un neologism, termenul de „gută”, explicând că patologia provenea din „necumpătul” vieții, atacând „cam deodată și mâinile și picioarele”. (12)
În sfera neuro-psihică, diagnostica „veninul nebuniei”, cu tragismul consecințelor sale. Cantemir considera că nebunia este o boală a cărei izbucnire se poate prevedea după anumite simptome. Povestește astfel că: „În 1705 a fost numit Ciorbuli Ali Pașa în postul de mare vizir; într-o zi, după ce i s-a prezintat ambasadorul Frantei, Feriol, Vizirul a spus: «Acest infidel sau este nebun sau să știți că în scurt timp își va pierde mințile. Și aceasta – adause el – o deduc din frecventa mișcare a ochilor săi, din agitația corpului său, din ușurința gesticulațiunilor sale și din suspinarea sa continuă. Și acest pronostic s-a adeverit în mai puțin de una sau două luni de zile; căci în adevăr Feriol a înnebunit și a fost așa de furios, încât a trebuit să-l țină legat în fiare”. Pacientul părea mai „turburat de boală la schimbarea lunii” – era așadar „lunatic”.
Cantemir a mai notat în Istoria Imperiului Otoman şi o anecdotă, atestând ipochondriile marelui vizir Köprülü Numan Pasha, personaj livresc, palid şi tulburat mintal, obsedat de o muscă imaginară pe care o simţea permanent aşezându-i-se pe nas. Medicul francez Le Duc a prescris bolnavului închipuit, ușor sugestionabil, jeleuri și băuturi reci drept medicaţie, scoase un cuţit pe care i-l trecu pe suprafaţa nasului, arătându-i apoi o muscă răpusă, pe care o ţinuse ascunsă în mână: cauza anxietăţii era, deci, vizibil înlăturată, iar vizirul scăpă, într-adevăr, de iluzia sa maladivă. Era, după cum s-a observat, o psihoterapie umoristică, deja exploatată ca temă literară, bunăoară în satira lui Samuel Butler (1613-1680), Hudibras. Înfăţişa, oricum, o reuşită medicală.
Intoxicațiile prin inhalare de gaze toxice cunoscute completau datele toxicologice cantemiriene. Unele impuneau examenul medico-legal. Hronicul.. relatatează de exemplu, o intoxicație mixtă cu emanații de la var și gaz de cărbuni, având ca victimă pe Iovian, succesorul Împăratului Iulian Apostatul (363); acesta a murit năprasnic, „intrând într-o casă de curând albită cu var și fiind vremea cam rece, au aprins cărbuni: noaptea, duhul cărbunilor și al varului să-l fie înnădușit”. În Istoria Imperiului Otoman, figura cazul Sultanului Selim al II-lea (1566-1575): intrând baia sa nouă „i-a venit o amețeală și în urmă un fel de apoplexie”, iar „după 11 zile de continuă indispozițiune” …, a murit din cauza „varului ce producea încă emanațiunele sale veninoase”.
Tot în Istoria Otomană.. a inclus otrăviri, ca în cazul Doctorului Emanuel Timoni (1669–1718 ori 1720) din insula Kios, cu studii în Italia, scurt interval medicul Ghiculeștilor și la Iași. Din pricina lui Timoni, arăta Ion Neculce, „s-au răsbolit Grigorie Vodă și au murit.” Cantemir specifica otrăvirea lui Vodă la Constantinopol în 1674, când, „precum spuse pe patul morței, un medic cu numele Timon i-ar fi dat venin, corupt fiind acesta, după cum se spune de Cantacuzinești”.(12) Cantemir completa că Grigore Ghica al Țării Românești a murit sau „în hemoroidă sau înveninat”. La fel, el relatează că Sultanul Baiazid al II-lea fusese otrăvit de un medic evreu. (12)
Nici consumul drogurilor şi nici fumatul nu erau necunoscute elitelor, mai ales la supărare: Domnul Constantin Cehan Racoviţă mânca afion -opiu- şi era un beţiv notoriu, care şi-a şi încheiat viaţa cu o beţie de spirt de melisa. Tot Cantemir relata că Sultanul Murad (1622-1639), foarte crud şi mai cu seamă foarte beţiv, a luptat totuşi contra opiului şi tutunului, proaspăt introduse în viața cotidiană a Imperiului, sub pedeapsa cu moartea administrată celor în culpă. Pe acești pătimași, când nu-i ucidea el însuși, îi sfătuia „să bia vin în loc de opiu”.
Cantemir observa de asemenea că Turcii, ori de câte ori obțineau victorii semnificative, ridicau un spitalîn vecinătatea geamiilor ori moscheilor, clădiri cunoscute ca Darush-Shifa, administrate din veniturile acestor așezăminte religioase. Un lucru oarecum similar survenea în lumea creștină, unde bolnițele și spitalele se organizau tot sub auspiciile mănăstirilor sau bisericilor.
Sacrosanctae scientiae
Tentând, s-a spus, „o reconciliere între ştiinţă şi religie, între determinismul ştiinţific şi metafizica medievală“, paginile filosofice dedicate de Cantemir operei medi-cului filosof flamand Ioannis Baptista van Helmont (1580-1644), pe care-l admira, au fost numeroase: Sacrosanctae scientiae indepingibilis imago (Imaginea de nezugrăvit a ştiinţei sacrosancte) (21); Compendiolum universae logices institutionis (Mic compendiu asupra sistemului logicii universale); Ioannis Baptistae van Helmont physices universalis doctrina et christianae fidei congrua et necessaria philosophia(Doctrina generală despre fizică şi filosofia congruentă şi necesară a credinţei creştine a lui Ioannis Baptista van Helmont).(21,22) Deşi neaxate nemijlocit pe medicină, atare studii dovedesc un interes profund şi o veneraţie surprinzătoare faţă de filosofia (al)chimică a naturii şi argumentaţia helmontiană. Contrar celor îndeobşte admise, textul Physices Universalis Doctrina…revelează, totuşi, parafrazări şi selecţii după Ortus medicinae (Originea medicinei), cartea faimosului Van Helmont, fondator al chimiei fiziologice, discipolul nu mai puţin celebrului Paracelsus (1493-1541). Opoziția, mai ales teologică, față de iatrochimistul olandez nu l-a împiedicat pe Cantemir ca, în pas cu epoca, să descopere o nouă perspectivă asupra fascinantului mister al lumii. A gândit și el că „știința oricărui lucru tot mai bună este ca neștiința”. Și dintr-un atare demers au rezultat, poate, și unii termeni introduși de Cantemir în Glosarul Istoriei Ieroglifice precum „lembic, limbic” – alambic, cazan de distilare; respectiv „alhimist”.
Doftorul cel bun şi statutul medicilor
Cantemir a creionat totodată chipuri de medici. Pe cât de necesari, pot fi implicați în comploturi sau spionaj, iar alteori ignoranți ori șarlatani. Deși, uneori eficienți, doftorii nu sunt omnipotenţi: „Aşijderea precum boala ascunsă pre doftori şi pre doftoríi batgiocureşte şi pre cel ce dzace până la moarte măguleşte, aşe vicleşugul; (.).precum şi răul tăinuit pre doftori măguleşte numai, iară pre cel ei supus întâi din sănătate, apoi şi din viaţă îl izgoneşte.” Leacul naturii este optim, iar cel prea sofisticat, înşelător:..Existau „adevărații doctori” și doctorii falși. Cei buni n-aveau nevoie să poarte cutii mari de medicamente, căci un doctor bun poate spune despre el însuși: „Puţintele sunt, o, priietinii miei, recetele ştiinţei mele şi mici şi strâmpte chichiţele ierbilor doftoriii mele (căci doftorul bun ştiinţa în cap, iar ierbile în câmp le are, şi unde chichiţele văruite şi pilulele șicuite sunt, acolo bolnavul să amăgeşte, iară nu să tămăduieşte)”.(13)Dar „nici arta medicinii, nici doctoriile nu folosesc la nimic cât timp se află în laborator și până nu le vei da bolnavului, iar medicul nu-l va vindeca pe bolnav până ce nu-l va ajuta cu ele.”(15) Totuși, doctorul bun, cu vădite calități, putea vindeca boala oricât de grea ar fi fost: deci: „doftorul cel bun găsise și leacul nimerise”. Deseori doctorii erau prinşi în intrigi, administrând, cu bună ştiinţă, otrava în locul remediului: împăratul Claudius, care, „întâi din sine îmbolnăvindu-să, apoi cu sfatul împărătésii sale otrăvindu-l Xenofon doftorul, au murit”.(14) Beneficiile materiale tentau pe unii medici: „căci la noi doftori sunt carii, daruri bune vădzând, boala păcatelor cât de grea a tămădui pot”. Alteori, profitând de numele şi renumele doctorilor, şarlatanii reuşeau să convingă: .. „ca supt numele doftoriii, prin cinstea credinţii mele [i.e, a medicului], otrava să vândză.”(13)
Psihoterapia prin cuvânt, sugestie și aotosugestie, vorba ce alină şi dă speranţă consolida relaţia medic-pacient, potenţând „ostoirea“, aşa cum suna şi sentenţa: „Că cuvântul mângâios la întristare ieste ca numele doftorului la dzăcare, carile macar că îndată toată întristarea n-ar râdica, însă o îndoinţă oare care a chitelelor aduce. (Iară unde îndoinţa, acolea şi nădejdea, şi unde nădejdea, acolea şi începătura mângâierii ieste), precum şi doftorul măcar că nu într-acea dată toată boala scoate, nici numele lui face minuni, ce nedejdea bolnavului râdicând, socoteşte că cel ce leacurile dă, de faţă ieste, aşe precum şi leacul îi va afla nădăjduieşte, care nădăjduire oarecare chip de otesire (i.e, încurajare) îi aduce”. Leacurile acestea se dau bolnavilor spre „tămăduirea boalelor”. Toate boalele își au leacul lor „numai moartea la muritori este fără leac”. De aceea bolnavul trebue să spere neîncetat, căci „tuturor tămăduire și vindecare se nădăjduiește” și de multe ori boala nenădăjduită (i.e, fără speranță) pe leac și-au dat”. Cuvinte de încurajare trebuia adresate celui bolnav, ca, prin speranță, să-şi recapete sănătatea. Pe modelul filantropiei creștine, mângâierea pornea din inima celui care împărtășește durerea aproapelui, pentru „că inima milostivă cu cel ce-l doare o doare și cu cel pătimaș, împreună pătimește”.
Despre sănătatea tatălui Domnitorului, amănuntele ies la lumină din chiar scrierea sa Viaţa lui Constantin Cantemir.(5), „Domnul bolnav şi bătrân” avea litiază renală, acutizată de drumuri prelungi şi frig, pentru care urma şi un tratament preventiv -„leacurile de pază”: „după această ieşire asupra Sorocăi,s-achinuit aproape toată iarna cu dureri de rinichi şi cu greutatea de a-şi slobozi udul stăvilit de nisip;totuşi s-a însănătoşit. Dar leacurile de pazăpe care le lua nu au fost de folos lungă vreme”.. La cei 80 de ani, cauza directă de moarte a constituit-o, însă, un accident vascular cerebral, survenit când „în aerul mai degrabă rece, obişnuia să asculte (..) lungile slujbe bisericeşti”. Atunci fu lovit de o „apoplexie”, termenul elinesc din originalul cantemirian fiind tradus în română prin „dambla”. Interesând emisfera cerebrală dreaptă, apoplexia s-a extins treptat, a atins întâi partea stângă a corpului, ulterior generalizându-se. Declanşarea simptomelor apare raportată la maladia preexistentă, tipul de alimentaţie, temperatura ambientală şi efort: „Domnul, încă neînsănătoşit cu desăvârşire din boala cea veche şi datorită prea îndelungatei asistenţe, suferă o recădere într-o boală mult mai grea. (..) Vodă, sprijinit de subsuori.., abia că a fost în stare să îndeplinească cuvenitele rânduieli şi închinarea.(..) Domnul, întors în iatac, (..) se întinde cu greutate pe pat şi pe dată simţi o ameţeală în cap şi un fel de dambla –că îi slăbea grozav toată partea stângă a trupului–, aşa încât spunea că ochiul stâng îi era înceţoşat şi lipsit de putinţa de a vedea. Iar la primul ceas al nopţii boala începând să-l cuprindă şi mai crâncen (…) toată acea noapte zace greu la pat şi se plângea că şi-a pierdut toate simţurile trupeşti; către revărsatul zorilor închide cu totul ochiul stâng, iar cu celălalt deabia îi mai poate deosebi pe fiul şi pe fiica sa şi pe ceilalţi ai casei care stăteau lângă el”. De aceea, din cele multe va „rechema în amintire“, „puţine şi mai aparte pe cât o poate îngădui suflarea .. acum slăbită”. Apoplexia sau damblaua revenea metaforic în aceeaşi creaţie cantemiriană, prin semnele specifice: „Gheorghe (..), pătruns de o spaimă grozavă, pierindu-i graiul şi tăindu-i-se răsuflarea, ca lovit de tot de dambla, nu putea nici să vorbească, nici să se mişte din loc.”
Doftor şi pătimaş. Din scrierile lui Dimitrie Camntemir rezultă soarta deseori nefaastă a medicilor de Curte. Unul din medicii atât al său, cât și al fratelui său, Antioh, a fost Andrei Likinios (Liciniu):„prim-medic în Curtea noastră”, ce „cunoștea filosofia și medicina din fundament”. „Știința și experiența ce avea în arta medicală i-au câștigat stima generală și autoritate la turci.” (12)
Cu studii la Patavia (Padova), distins de Republica Veneției cu titlul nobilar de conte, se purta uneori îmbrăcat în șubă de samur roșie…cu pălărie pe cap. Născut în Kerkira, în Monembasia sau Malvasia, a avut o soartă tragică: căzut în disgrație, făcut prizonierla luarea Peloponezului de către turci și acuzat de legături cu Veneția, a fost executat prin spânzurare la 7 septembrie 1715.
Dramatice erau și încercările Domnilor. Referinţele biografice înregistrează faptul că existenţa lui Dimitrie Cantemir, deşi încununată de gloria înţelepciunii, s-a derulat sub povara confruntărilor politice și a unor patologii intricate, ce l-au scos din jocul hazardului și necesității de a trăi la nici 50 de ani: diabetul zaharat, asociat vieţii agitate şi, posibil, tuberculozei, i-a precipitat sfârşitul. (1) Apariția diabetului era, poate, potențată și de leacurile dulci utilizate la Stambul, alături de alte excese. Cantemir spunea că „șerbet, cuvânt arab, însamnă băutură de doftorie”. Morbidităţile și morțile timpurii nu i-au ocolit nici familia: prima soţie, Casandra, din neamul Cantacuzinilor valahi, fiica lui Şerban-Vodă, a avut o sarcină gemelară, cu circa un an înaintea propriei dispariţii (12 mai 1713), ambii prunci -Petru şi Ion-, decedați curând după naştere (1711), fiind înmormântaţi la Harkov.În plus refugiul în Rusia, traumă puternică, a adus Doamnei îmbolnăvirea de friguri, bănuite de Samarian a fi de natură tuberculoasă, „friguri hectice”.(1) Frigurile, „prin ignoranția apotecariului au devenitu mortali, fiindcă i-a dat o purgativă pre tare”.(23) Fiica Smaranda (Smaragda) a murit la 17 ani (1719) la Moscova de tuberculoză (hectică/ftizie) (23);Iorga îi spunea lingoare (10).
După Samarian, Cantemir a fost şi primul român ce a vorbit de „hectică, adică (..) ftizie”. A descris tusea cu sânge (hemoptizie) din ftizie sau oftică, „boală hronică”, durând ani la șir, ca și „dropica și altele”. Credea a fi favorizată de „supărarea mare” ce „putea îmbolnăvi omul, slăbindu-l și provocându-i chiar și tusa cu sânge”. De supărare, de pildă, Hasnadar Ibrahim Pașa, însărcinat să ratifice pacea de la Karlovitz, numit apoi guvernator la Belgrad, „a căzut în hectică și a murit”.(12)
Suferind fiind el însuși spre apusul său grăbit, Cantemir știa bine că „la cel bolnav sănătatea de mare preț este, pentru care toate în cumpănă puind, mai ușoare a fi socotește”.(13) În Rusia, doctorul său de casă era grecul Sevastos.(10)În ultimii ani, 1721-1723, Cantemir acuza, intermitent, dureri lombare, febrilitate cu valori reduse (stare subfebrilă?), astenie.(4) Poliuria se manifesta deopotrivă. După retragerea în Rusia, fostul Domnitor a însoțit pe Țar .… în expediția din Caucaz. „Obosindu-se, boala grea prinse pe exilat încă în acest an” – 1722.(10) „Pe drum, la Colomna, a prins a avea dureri de renunchi și niște friguri ușoare; pe lângă aceasta, din când în când se simțea atât de slab, încât trebuia să stea câte două-trei zile în pat; curând s-a aflat că sufere de diabet, adică scurgerea udului, care într-atât îl debilitase, încât nu se mai putea pune pe cal”. Medicul de armată Englert îi fu de ajutor la început, dar apoi vechiul medic și intermediar politic pe lângă Înalta Poartă, George Polikala, nu i-a mai dat de rost.(1,12, 23) Samarian a adăugat supoziția ca diabetul să fi fost complicat cu ftizia. (1) În biografia lui Cantemir, Nicolas Tindal, vicar la Great Waltham în Essex și traducătorul în engleză al Istoriei Imperiului Otoman, îl înfățișa ca o persoană de statură medie, mai curând slab decât gras, cu aspect plăcut și conversație afabilă, blândă și prudentă. Se trezea la ora cinci dimineața și, după obiceiul turcesc, fuma o pipă de tutun, sorbea o cafea și până la 12.00, lucra. La amiază lua prânzul favorit, un singur fel, pui cu măcriș, și bea apă și vin din al său. După-amiaza, dormea un pic înainte de a studia până la ora șapte. Urmau un interval petrecut cu familia și masa de seară, la 10.00. Se culca la 12.00 p.m.(12,23) Programul i se schimbase mult după rolul important conferit de Petru I la Curte și recăsătorirea cu tânăra aristocrată rusă, de numai 16 ani, Anastasia Trubețkoia, moment din care a adoptat și moda occidentală, impusă de Țar. Cantemir s-a săvârșit din această lume în 21 august 1723 seara, la ora 18.00, după ce, de la ora 11.00, devenise febril, dispneic și afazic.(4) Iorga preciza că „se stângea la oarele 7 și 20”.(10) Împlinise „49 de ani, șapte luni și cinci zile.”(12, 23) Era împăcat: „La sfârşitul vieţii .. mă pot socoti fericit: întâiu, fiindcă am scăpat de necazurile acestei lumi”..(24) Așa mărturisea cărturarul, încheindu-și victorios „gâlceava” gândurilor și „giudețul” cu lumea.
Cantemir iatrofilosoful, omul universal recunoscut
Cetăţean al lumii, genialul Dimitrie Cantemir a fost primul intelectual român desăvârşit în exil, paradigmă ce se va reconfirma mereu în devenirea neamului românesc. Înalt sfetnic al țarului Petru I, a cucerit faimă internaţională, împlinindu-şi creatia şi destinul departe de Moldova.(Fig.1) La 11 iulie 1714 a devenit întâiul român membru al unei academii străine – Academia Regală Prusacă de Științe din Berlin, fondată în 11 iulie 1700 de regele Friedrich I, la sugestia matematicianului Gottfried Wilhelm von Leibniz, primul președinte al instituţiei. Diploma acordată îl elogia: „Pe vremea când Marte stăpânea mai cu putere decât Palas, o astfel de întâlnire se arăta a fi mai mult o dorinţă decât o speranţă. Dar iată că faptul şi-a găsit împlinirea acum, că prea luminatul şi prea învăţatul Dimitrie Cantemir, principe al Imperiului Rusesc, Domn ereditar al Moldovei, dând o pildă, pe cât de demnă, pe atât de rară, şi-a închinat numele ilustru cercetărilor ştiinţifice. Iar prin adeziunea sa, Societatea noastră a dobândit o nouă strălucire şi o podoabă neîntrecută. Ne închinăm cu smerenie în faţa bunei voinţe ce ne-o acordă Principele nouă şi lucrărilor noastre”. Primul român ce avea să-i urmeze la Academia berlineză s-a numit Sextil Pușcariu, ales membru corespondent în 1939.

(după o gravură de Gheorghe Asachi, secolul al XIX-lea)
Cantemir a fost, la rându-i, un promotor al fondării Academiei de Științe din Sankt Petersburg, ce avea să fie inaugurată în 1723, curând după decesul său. Alături de Leibniz, Newton şi alte glorii ale umanităţii, numele lui Cantemir a fost gravat în 1848 pe fațada Bibliotecii Sainte Geneviève din Paris, clădire edificată la peste un secol (1838-1850) de la moartea Principelui. (Fig.2)

Ca ecou al înfăptuirilor sale, s-a spus că, rememorându-i contribuția la ctitorirea Academiei din Sankt Petersburg,Generalul Pavel Kiseleff, guvernatorul Moldovei, a susținut consecvent înființarea (1830/1833) Societății de Medici și Naturaliști din Iași,întâia Academie de Științe a românilor.
În mod evident, Cantemir a marcat prima afirmare convingătoare a romano-moldo-vlahilor în sfera academică europeană, acolo unde noutatea contribuției și modelul gândirii cantemiriene au capătat sensul peren, pluridimensionalitatea distinctivă, consacrarea. Opera integrală a Principelui moldav a ajuns relativ târziu tradusă, tipărită şi studiată în propria-i ţară, dar în veacul al XIX-lea a reuşit să reînsufleţească, de dincolo de mormânt, raţionamentul critic, supus credinţei strămoşeşti, sentimentul valorilor şi datoria cultivării lor, realitatea și idealul unităţii neamului său. (25)
Savant iatrosof, Dimitrie Cantemir a reflectat în paralel medicina epocii, iar, ca înţelept teosof și luminat psiholog, a descifrat mereu rostul „giudețului sufletului cu trupul”, hieroglifa salvării, a mântuirii, în termenii ştiinţei medicale: „morții numai, între muritori, leac nu s-au aflat”; altfel, „viaţa stând şi buna socoteală slujind, tuturor tămăduire şi vindicare să nedejduieşte”.(13)
Așa cum socotea Dr. Pompei Samarian, omul ce a scos de sub lava uitării mare parte din iatro-istoria română, atât Dimitrie Cantemir, cât și Nicolae Mavrocordat, doi Domnitori cu studii înalte, au exercitat o influență considerabilă, poate chiar mai mare decât a doctorilor înșiși din timpul lor, în dirijarea ideii medicale, prin poziția socială pe care, ca Principi, o ocupau.(1)
Iași, Capitală cantemiriană 300
Prin demersul susţinut al eminentului istoric patriot Nicolae Iorga, în iunie 1935 și rămășițele pământești ale marelui savant luminat s-au reîntors din Uniunea Sovietică în pământul străbun, la Iaşi. (Fig.3) Au fost reînhumate în Biserica Mănăstirii „Sfinții Trei Ierarhi”, în aura Academiei Vasiliene (1634), întâia şcoală domnească din Moldova, de care și Cantemir se bucurase cândva. Se crede că la expertizarea medico-legală a osemintelor repatriate ale Domnitorului Cantemir ar fi participat şi Dr. Maria Cicherschi Ropală, prima femeie medic legist din România şi sud-estul european, şef de lucrări la Facultatea de Medicină a Universităţii din Iaşi, expertă a Tribunalului Iaşi.(26) De fapt a fost -se pare- mai curând o recuperare simbolică a personalității de excepție a Prințului Moldovei, a moștenirii sale universale, fiindcă nimeni nu a putut garanta autenticitatea relicvelor venerate. În fața osemintelor domnești s-au recules, între alții, P.S. Arh.Leu, Prof. Nicolae Iorga, Osvald Racovitza, deputat și primar al Iașului, preotul N. Popescu. (27)

O datorie de conștiință se împlinise și, așa cum consemna presa zilei, „osemintele se odihnesc acum în brazda strămoșească, aduse cu evlavie din cuprinsul unei țări în care nu mai sună clopote de rugăciune.”(28) Pe lespedea mormântului stătea gravat: „Aici, întors din lunga și pre greaua pribegie înfruntată pentru libertatea țării sale, odihnește Dimitrie Cantemir, domn al Moldovei”.
Iașul, oraș cantemirian, a știut să cinstească neîncetat zestrea spirituală evocată de „mormântul -cenotaf” al Domnului său, „plugariul care la holda minții .. a ostenit”, descâlcind, între cei dintâi, rădăcinile genealogice ale unității romano-moldo-vlahilor. Opera cărturarului Cantemir s-a pus la loc de cinste în Bibliotecile ieșene, ca și în cele străine, iar umbra sa străjuieșete vechea-i Capitală și și se alătură galeriei voievodale din Palatul Domnesc. (Fig.4; Fig.5)

Veghind Cetatea, Principele rătăcitor se află, azi, sub aceeași cupolă sfântă a Cerului Trei Ierarhilor, într-o sacră conversație peste secole cu primul Domn, și el pribeag, al Principatelor Unite, Alexandru Ioan Cuza. Urzeala timpului a perpetuat și împlinit multe din opţiunile şi argumentaţiile eruditului Cantemir, deşi li s-au pus neîncetat în cale „mutările şi schimbările vremilor” sub care neamul romano-moldo-vlahilor s-a petrecut, înălţându-i-se mereu „icoana răsipirii înainté ochilor”, pe care trebuia să o biruiască. Asemenea, încă vibrând în cugetul contemporan, și râvna lui Cuza a izbândit.
Fig.5.a.Iași. Grupul statuar al Voievozilor (Parc Casa de Cultură a Studenților). Dimitrie Cantemir (sculptor: Ion Dimitriu-Bârlad, 1934) Fig.5.b. Iași Palatul Cantacuzino-Pașcanu. Bustul lui Dimitrie Cantemir (1970) (Str.Cuza-Vodă) Fig.5.c. Iași. Bustul Voievodului străjuind Liceul Teoretic ,,Dimitrie Cantemir”, înființat în 1963, din cartierul Dimitrie Cantemir
(1960-1970)
Și, cum 2023 este „an cantemirian” aniversându-se 350 de ani de la nașterea, respectiv 300 de la moartea savantului, comemorările în plan internațional au atins și Italia-Mamă.

Din 1973, de la împlinirea a 300 de ani de la nașterea sa, la propunerea Profesorului Ovidiu Drimba, statuia Principelui „vechii Dachii” –opera maestrului Ion Irimescu– se înălță la Milano, printre Spiritele Mari ale lumii, în curtea interioară a Bibliotecii Ambroziene – Cortile degli Spiriti Magni.(Fig.6)

Fig.6. Milano. Afișul celebrării lui „Dimitrie Cantemir. Principe și Erudit Român din Epoca Luminilor” („Principe ed Erudito Romeno dell’Età dei Lumi”) (9 septembrie 2023). În stânga imaginii: Statuia lui Dimitrie Cantemir din Il Cortile degli Spiriti Magni, Biblioteca Ambrosiana. Sculptor: Ion Irimescu (1973)
Sub un astfel de arc al visării eterne, la orele astrale ale istoriei naționale, duratele și tainele lor se îmbină, se preschimbă parcă în veșnicie, izvodind mereu înnoită speranță: „birui-va gândul”.
Bibliografie selectivă
- Samarian Gh.P. Medicina şi farmacia în trecutul românesc (1382-1775), vol.I,Călăraşi, 1931.
- Chiriac Alexandra, Guriță I-A. Istoriografia occidental în secolul al VXIII-lea, in Chiriac Alexandra (coord), Ingrarea istoriei lumii în cultura românească. Traduceri de texte istorice din limba germană la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea, Iași: Ed. Universității Alexandru Ioan Cuza, 2022, pp:115-143.
- Noica C. Modelul Cantemir în cultura noastră sau Memoriu către Cel de Sus asupra situaţiei spiritului în cele trei ţări româneşti, Despre lăutărism, București: Ed. Humanitas, 2007.
- Lemny Șt. Cantemireștii.Aventura europeană a unei familii princiare din secolul al XVIII-lea, Iași: Ed. Polirom, 2010.
- Cantemir D. Viaţa lui Constantin Cantemir zis cel Bătrân, domnul Moldovei. Bucureşti: Editura de Stat pentru Literatură şi Artă, 1959.
- Iorga N. Prefața la Viața lui Constantin Vodă Cantemir, Craiova: Ed. Scrisul Românesc, 1942.
- Küçük B.H. Natural Philosophy and Politics in the Eighteenth Century: Esad of Ioannina and Greek Aristotelianism at the Ottoman Court, inKenan S, The Ottoman World of Thought and Education, The Journal of Ottoman Studies, no. 41, 2013.
- Sidik R., Kamaruzaman A.F., Jailani A.M. Music Therapy in Medicine of Islamic Civilisation. Music in Health and Diseases. IntechOpen. 2022, DOI: 10.5772/ intechopen.98707.
- Bologa L.V. (coord). Istoria Medicinei Universale, Bucureşti: Ed. Medicală, 1970.
- Iorga. N. Despre Dimitrie Cantemir cu prilejul aducerii în Țară a rămășitelor lui, Vălenii-de-Munte: Așezământul Tipografic Datina Românească, 1935.
- Baciu Gh. Istoricul medicinei şi al învăţământului medical pe plaiul basarabean, Chişinău, 2016.
- Cantemir D. Istoria Imperiului Ottoman. Crescerea și scăderea lui – cu note forte instructive (traducere Dr. Iosif Hodoș), București: Edițiunea Societăței Academice Române, 1876-1878, vol.I-II.
- Cantemir D. Istoria ieroglifică. Bucureşti: Ed. Academiei, 1973.
- Cantemir D. Hronicul vechimei româno-moldo-vlahilor. Bucureşti: Institutul de Arte Grafice „Carol Göbl” – sub Auspiciile Academiei Române, 1901.
- Cantemir D. Divanulsaugâlceava înţeleptului cu lumea sau giudeţul sufletului cu trupul. Bucureşti: Editura pentru Literatură, 1969.
- Cantemir D. Descrierea Moldovei. Bucureşti: Ed. Semne, 2004.
- Samarian Gh. P. Medicina şi farmacia în trecutul românesc (1775-1834), vol. II, București: Tipografia Cultura, 1938.
- Samarian Gh. P. Medicina şi farmacia în trecutul românesc. Asistența publică în trecutul românesc până la 1834, vol.III, București: „Bucovina” I.E. Torouțiu, 1938.
- Felix I. Istoria Igienei în România, Partea aII-a, București: Institutul de Arte Grafice „Carol Göbl”, 1902.
- Nicolau A.E. Dimitrie Cantemir în istoria universală a chirurgiei: prima descriere a căii transabdominale în cura herniilor, Chirurgia, 2008, 103, 3: 363-366.
- Cantemir D. Metafizica.Știința sacrosancta, Bucureşti: Ed. Ancora, 1928.
- Debus AG. The Chemical Philosophy: Paracelsian science and medicine in the sixteenth and seventeenth centuries. Science History Publications, New York, 1977, pp: 311-312.
- Tindal N. The Life of Demetrius Cantemir, Prince of Moldavia, in D. Cantemir. The History of the growth and Decay of the Othman Empire, part I, London: James, John and Paul Knapton, 1734, part I, pp: 457-460.
- Ciobanu Șt. Dimitrie Cantemir în Rusia. Academia Română: Memoriile Secțiunii Literare, București: 1924, seria III, tom II, mem. 5.
- Pop I.A. Între real și ideal. Dimitrie Cantemir despre locul românilor în Europa, in Dimitrie Cantemir: sesiune de comunicări ştiinţifice, Bucureşti, 10 dec. 2010, pp: 113-124; http://dspace.bcucluj.ro/handle/123456789/48174
- Baran D. Maria Cicherski Ropală, prima femeie medic legist, Iași: Ed. „Gr.T.Popa”–UMF Iași, 2016.
- ***Cele Trei Crișuri, 1936, an 17, nr. 3-4, p.53.
- ***Cele Trei Crișuri, 1935, an 16, nr. 5-6, p.85.
Răspunsuri