Acolo unde mai trăia ziua de Mona Șimon – Lansare de carte la Bruxelles

„Acolo unde mai trăia ziua”, un roman existențialist, un manifest pentru literatură ca instrument cathartic universal, o maree a literaturii române peste o plajă literară francofonă. Numele Agnus, Ailina, Elia, Rem, Nioca, oarecum vizibil inventate pentru o întortochere a limbii sunt adăugate oarecum contrapunctic poveştilor transgeneraționale derulate într-un Ardeal sau o Constanță a anilor incipienți ai comunismului românesc.
Recunoaştem o temporalitate ce subjugă omul şi îl arondează unor stereotipuri, inclusiv acela al ieşirii de sub epocă prin alte tipicuri occidentalizate. Mitul lui Cronos reinterpretat planează universalizator şi invocă subtil psihanaliza şi triumful acesteia în cercetarea subconştientului individual şi de masă, în cronologie şi diacronie.
O comparație între cercetările lui Augustin Buzura realizate prin scriitura romanelor sale si povestea polifonică a Monei Şimon, scoate la suprafață un declic identitar est-european. Individul ca supus al timpului său biologic, al timpului său istoric sub un microscop psihanalitic poate fi decodat sufleteşte. Psihiatrul Elia îi împrumută prietenului său legist Agnus o poveste desperecheată de anumite elemente şi împreună realizează un puzzle identitar. Ailina, profesoara de română este acolo cu eşarfa albastră, marea-orizont, pentru a da expresie acelor stări sufleteşti canalizate dinspre minte şi inimă prin trup înspre exterior, spre cititori. Un roman cu multiple chei.
Detaliile specifice de locuri pitoreşti, expresii personale dublate de viciu, evidențierea stărilor sufleteşti emanate din traumele copilăriei reinstaurate la maturitate prin madlene proustiene, interogații psihologice şi tipare mentale transformate explicit în personaje fac din romanul Monei Şimon un meta-roman al vieții lăuntrice, poezie între viață şi moarte, dezlegare între trecut şi prezent.
Cuprinsul cărții e un evantai de momente solare, etapele zilei ce guvernează existența în alternanță cu noaptea lunară, arhiprezentă şi prin chemarea mării, în ciuda lanului de rapiță, de interdicție a ciclicității.
Lirismul romanului este surprins la nivel artistic prin coperta ce poartă semnătura pictoriței Ada Badea. Femeia cu azurul la gât, în suflet, încorporează ziua, mişcarea perpetuă dinspre întuneric spre lumină, repetitiv, centru al mulțimii de ochi narativi ce o privesc, iar nouă cititorilor ni se înfățişează excepțional un REM documentat, pe lângă fragmentul de narator al lui Agnus ce îi comunică Ailinei în scris. Suntem la firida dintre lumi în universul textual personificat.
Lansarea romanului la Bruxelles, organizată de Mirela Niță Sandu, are loc sâmbătă 21 octombrie 2023 la EuropaNova, în prezența scriitoarelor Nicoleta Beraru, Eugenia Crainic, Marietta Dobrin, a artistei Ada Badea și a editoarei Violeta Borzea de la Editura pentru Artă și Literatură.
Răspunsuri