Angela Nirones
ROLUL ACTIVITĂŢII METODICO-ŞTIINŢIFICE ÎN PROMOVAREA SCHIMBĂRILOR ŞI ASIGURAREA CALITĂŢII PROCESULUI EDUCAŢIONAL LA NIVEL INSTITUŢIONAL
„Profesionalismul este fermitatea calităţii”
Obiectivele prioritare ale schimbării în sistemul educaţional trebuie să fie axate pe promovarea calității demersului educaţional.
Reforma curriculară axată pe factorul formativ, modernizarea tehnologiilor didactice, precum şi extinderea informaţiei, presupun un proces de învăţământ flexibil, deschis către schimbare, axat pe modele educaţionale care să stimuleze dezvoltarea personală şi profesională a elevilor, pregătirea temeinică a acestora pentru întreaga societate.
Î În Centrul de Excelenţă în Transporturi este creat mediul motivaţional a cadrelor didactice pentru autoperfecţionare, iar atmosfera de respect reciproc şi responsabilitate asigură organizarea şi desfăşurarea procesului educaţional conform cerinţelor stabilite.
Activitatea metodico-ştiinţifică este una dintre principalele condiţii în realizarea unui demers educaţional reuşit. De aceea, organizarea metodică a muncii intelectuale în condiţiile actuale create, joacă un rol semnificativ în înarmarea elevului cu cunoştinţe de bază din diverse domenii, pentru ca în viitorul apropiat el singur să poată studia ceea ce va apărea nou şi să fie la curent cu progresele ştiinţifice din domeniul său de activitate, să rezolve cu succes problemele pe care i le pune viaţa.
Activitatea metodică este axată pe acţiuni de amploare menite să dirijeze procesul metodologic al activităţii educaţionale, ce contribuie la formarea unei personalităţi competente, creative, apte să-şi asume responsabilităţi într-o societate democratică, în continuă schimbare.
Direcţiile de activitate ale Centrului metodic sunt orientate din perspectiva ansamblului de reguli, acte normative, poziţii înscrise în actele ce reglementează activitatea instituţiei, iar deciziile sunt adaptate cerinţelor şi personalităţii, trăsăturilor cadrelor didactice.
Obiectivele activităţii Centrului metodic sunt axate pe direcţionarea activităţii metodice vizând proiectarea, organizarea şi realizarea activităţii educaţionale, spre formarea şi perfecţionarea competenţelor profesionale, promovarea experienţei profesionale a cadrelor didactice.
Centrul metodic organizează şi realizează activităţi metodico-ştiinţifice cu scopul de a realiza o structurare eficientă a procesului educaţional, a sugera teme de activitate, de a provoca învăţarea în sensul dorit, a oferi posibilitatea de alegere a strategiei didactice, a propune instrumente de control a predării-învăţării, a determina condiţiile prealabile ale unei activităţi de învăţare eficiente.
Formarea continua este o necesitate. Modelele de formare continuă furnizează personalului didactic atât mijloace de transfer în practica profesională, cât şi mari teorii pedagogice, care, de fapt, fundamentează teoretic personalitatea cadrului didactic.
În scopul actualizării şi dezvoltării cunoştinţelor teoretice şi perfecţionării practicii pedagogice, dezvoltării competenţelor şi consolidării cunoştinţelor proprii succesului educaţional, cadrele didactice sunt delegate lacursurile de formare continuă, având oportunitatea de a selecta modalitatea de promovare şi instituţia specializată de formare continuă.
Activitatea metodico-ştiinţifică prin redactarea elaborărilor metodice înseamnă şi perfecţionarea continuă, cadrele didactice se preocupă permanent de identificarea acelor aspecte ale activităţii lor, care necesită şi ameliorări.
Se atestă că redactarea elaborărilor metodice a devenit domeniul cel mai deschis înnoirilor, prin care cadrele didactice caută soluţii optime pentru sporirea eficienţei procesului de predare-învăţare-evaluare, iar ca finalitate îşi propun dezvoltarea competenţelor didactice în accepţiunea de standarde profesionale.
Pregătirea şi prezentarea orelor publice confirmă actualitatea activităţii metodice de a include într-un unitar componentele procesului de învăţământ, insistând asupra interdependenţei dintre conţinut şi toate celelalte aspecte ale demersului educaţional, influenţând şi asupra profesionalăzării carierei didactice.
Prin asistenţa reciprocă la orele publice, activitatea cadrelor didactice este înalt apreciată de colegii din aria curriculară, precum şi la nivel instituţiolnal.
Planul de activitate metodică în cadrul „Şcoala Profesorului debutant” include activităţi metodice, care i-ar învăţa pe tinerii profesori, care sunt abia la început de cale, să conştientizeze necesitatea pregătirii „pe termen lung”, care serveşte drept suport al unei puternice motivaţii profesionale şi al unui îndelungat efect de creativitate pedagogică, să-i orientăm spre a corespunde imperativelor de mâine.
Consilierea metodologică, asistenţa la ore, asistenţa reciprocă la colegii din aria curriculară, seminarele şi întrunirile metodice organizate, contribue la sporirea responsabilităţii faţă de profesie, la avansarea în metodologie a tânărului specialist, dezvoltarea competenţelor profesionale în vederea organizării originale, dinamice a orelor de curs.
Evoluţia în carieră a personalului didactic din instituţie se realizează prin susţinerea probelor de atestare şi obţinere a gradelor didactice, şi este evaluată conform criteriilor stabilite pentru acordarea gradelor didactice.
În acest context, activitatea Centrului metodic este axată pe activităţi metodico-ştiinţifice, orientate spre asigurarea didactică şi metodică a procesului de atestare şi realizarea obiectivă a procesului de atestare a cadrelor didactice.
Este remarcabil faptul că, profesorii sunt receptivi la schimbările şi modernizările din sistemul educaţional şi încearcă prin efortul depus să demonstreze că sunt într-o intensă şi permanentă căutare de soluţii şi de mecanisme de modernizare şi asigurare a calităţii procesului educaţional.
Aşadar, de apreciat activitatea cadrelor didactice, care deţin grad didactic, obţinut prin realizarea principiului meritocraţiei pedagogice şi promovarea prestigiului profesiei de pedagog.
În Centrul de Excelenţă în Transporturi activează cadre didactice care deţin:
- grad didactic doi – 46;
- grad didactic unu – 41;
- grad didactic superior – 7.
Profesorii sunt orientaţi, prin activitatea metodică realizată, să înveţe continuu şi în mod adecvat, inovativ, valorificându-şi la maxim potenţialul de care dispun, pentru că numai astfel pot face faţă provocărilor lumii contemporane, mereu în schimbare, dar şi nevoilor de adaptare continuă la noile realităţi ale secolului XXI.
Răspunsuri