Goreanu Ina: ,,Valorificarea turismului în orizontul local” Proiect Transnaţional „EDUCAȚIE ONLINE FĂRĂ HOTARE”
Scopul primordial al proiectului a vizat: Construirea unui parteneriat în scopul promovării unor valori comune între cele trei instituţii de învățământ; construirea unui parteneriat în scopul promovării unor valori comune între cele trei unități de învățământ; promovarea comunicării eficiente între elevii celor trei instituții implicate în proiect; realizarea schimbului de experiență și valori în cadrul valorificării turismului în orizontul local; crearea și dezvoltarea de activități curriculare și extracurriculare în dezvoltarea durabilă a turismului; Promovarea imaginii instituției de învățământ implicate în proiect.
Printre obiectivele trasate se regăsesc: sensibilizarea elevilor întru cunoașterea valorii patrimoniului, a unor obiective turistice, monumente ale naturii, monumente istorice; conștientizarea de către elevi a ideii că un popor fără zestre spirituală materială și imaterială este un popor care riscă să-și piardă verticalitatea națională; să devină responsabili în ceea ce privește protejarea monumentelor create de natură pentru ca de frumusețea acestora să se bucure și generațiile viitoare.
Jawaharlal Nehru afirma: „Trăim într-o lume minunată plină de frumusețe, forme și aventură. Nu există sfârșit pentru aventurile pe care le putem avea dacă le căutăm cu ochii deschiși”.
Atât ideea din afirmația de mai sus, cât și obiectivele proiectului ne încurajează să deschidem ochii plini de curiozitate, pentru a valorifica patrimoniul turistic local. În acest context, un cuvânt-cheie care determină activitatea celor implicați în proiect este căutarea, explorarea perpetuă pentru a descoperi și a admira împrejurimile noastre, care vor transforma elevii în turiști dornici de aventură chiar și în orașele, satele în care s-au născut, în care trăiesc până în prezent. Totodată, căutarea vine în tandem cu motivația elevilor de a valorifica aceste „perle turistice”(poate demult uitate) și de a le împărtăși colegilor din alte instituții și țări.
Desfășurarea proiectului a presupus și căteva etape de implementare.
Prima etapă a constituit- stabilirea parteneriatelor educaționale transfrontaliere și semnarea acordurilor, urmată fiind de salutul virtual.
Pentru această etapă elevii din fiecare instituție de învățământ, au creat un poster cu numele echipei, titlul proiectului, motto-ul echipei, logoul instituției și alte informații relevante (poster în format digital).
Notă : Pentru diseminarea produselor realizate de elevi a fost creată o pagină pe Facebook în care au fost invitate să-și expună experiența și atitudinea instituțiile partenere, elevii, cadre didactice, părinți. https://www.facebook.com/proiecttrans
De asemenea, produsele digitale ale elevilor au fost plasate pe site-ul Educație online fără hotare:
Prima întâlnire virtuală a avut loc pe Platforma Google Meet.
În cadrul acestei etape elevii au prezentat (numele, prenumele, specialitatea și alte informații relevante despre ei). Elevii au realizat un chestionar pe Platforma Google forms https://docs.google.com/forms/d/1uBrwzq7LjcZe4hL6Z60xUmmSnmfS1JC2OsfixeElae4/edit, ce conține întrebări cu referire la așteptările elevilor la finalul acestui proiect. Totodată elevii au pregătit 10 întrebări pentru parteneri, au completat și un chestionar. Întrebările care au adunat mai multe voturi, au fost propuse pentru etapa următoare a proiectului .
- https://padlet.com/goreanuinna/gm92gzk0330guiej
- https://padlet.com/goreanuinna/vjeln05cdzzd8hao
- https://padlet.com/goreanuinna/ny492s7ndg0p3kmk
În cadrul etapei de cercetare ne-am propus cu elevii din instituțiile partenere să studiem instrumentele web din biblioteca digitală Educație online, pentru crearea produselor digitale individuale și ulterior pentru crearea în comun a unei cărți digitale „Paradisul uitat al misterelor”.
Pentru a facilita procesul de cercetare elevii au studiat mai multe platforme : Prezi, Genial.ly, Google Sites, Panel, Animoto, Thinglink, Canva, Book, evidenţiând avantajele, dezavantajele, funcțiile, domeniile de utilizare ale acestor platforme.
A urmat etapa de acțiune în care elevii au creat un poster digital, flyer, pliant în baza algoritmului propus anterior pentru a fi utilizat de turiști cu scopul informării, motivării călătoriei și ajutorului oferit în orientarea, deplasarea călătorilor într-o regiune din Republica Moldova / România. Astfel, elevii au prezentat creativ următoarele obiective turistice din Republica Moldova și România: Salina Slănic (Mina Unirea; Castelul Cantacuzino; Castelul Mimi; Conacul Manuc Bey; Mileștii Mici; Casa-Muzeu Alexei Mateevici; Castelul Peleș.
La etapa de colaborare elevii au fost încurajați să lucreze în echipe transnaționale. Astfel, au fost create 3 echipe mixte cu reprezentanți din Republica Moldova și România și câte 2 profesori coordonatori pentru a crea cărți digitale. Sarcina pentru această etapă a fost să creeze o hartă comună a României și R. Moldova și să plaseze obiectivele turistice care au fost prezentate în etapa anterioară. Elevii au creat cărți digitale unde au propus noi abordări de promovare a turismului în orizontul local.
Cu aceste produse elevii împreună cu profesorii au participat în cadrul Simpozionului Național cu participare Internațională cu genericul Descoperim neamul prin neam și pentru neam, desfășurat de IPCE în Industria ușoară, unde au fost premiați cu diplome de gradul I, II, III.
Totodată, elevii au participat în cadrul Conferinței practico-științifice a elevilor și profesorilor din IPCET cu genericul: Competențele – produsul învățământului actual unde au obținut diplome de participare.
Răspunsuri