Nirones Angela: Proiect-activitate educativă

TEMA: RISCURI ŞI PERICOLE ASUPRA FIINŢEI UMANE GENERATE DE CONSUMUL DE DROGURI
Argumentare: Necesitatea conştientizării şi implicării elevilor în activităţi de prevenire şi combatere a consumului de droguri.
Scop: Promovarea sănătăţii şi a stării de bine a elevului, prin formarea unui stil de viaţă sănătos şi prevenirea comportamentelor de risc pentru sănătate.
Obiective: Promovarea unui mod de viaţă sănătos în rândul elevilor;
- Stimularea elevilor în participarea la activităţile de prevenire a consumului de droguri.
Managementul şi pregătirea psihologică a grupului de elevi:
Asigurarea climatului de ordine şi disciplină necesară desfăşurării activităţii educaţionale.
Bliț în baza imaginilor propuse.
Se propune elevilor vizualizarea secvenţelor video: „Doar momente fericite…”.
Se lansează afirmaţia „Fericirea este ceva ce nu se atinge…, dar pentru căutarea ei trebuie să alergi toată viaţa”.
Profesorul: Pretutindeni în lume, consumul de droguri a devenit o problemă, care a luat societatea prin surprindere. Se atestă preocuparea crescândă a adolescenţilor şi tinerilor pentru consumul de droguri.
Vârsta minimă la care începe consumul de droguri a scăzut vertiginos. Drogurile se consumă în tot mai multe şi diverse locuri, iar societatea noastră nu este dotată cu instituţii care să combată eficient acest fenomen.
Se propune elevilor completarea, pe coala de flip-chart, caracteristici raportate la termenul „Drog”.
Prin dirijarea discuţiei, elevii, sunt ghidaţi pentru a numi caracteristici racordate la termenul „Drog” – un cuvânt/ o propoziţie scurtă (termeni posibili: dependenţă, inconştienţă, iluzie, durere, boală, moarte, familie…)
Se solicită ierarhizarea valorilor în ordinea preferată de elevi.
Discuţie cu elevii în baza imaginii „Drog – suferinţă – durere – moarte”.
Se propune elevilor vizualizarea secvenţelor video: „Despre droguri”
Anunţarea subiectului: „Riscuri şi pericole asupra fiinţei umane generate de consumul de droguri”.
Profesorul: Astăzi vom discuta despre motivele care îi fac pe unii oameni să consume droguri, mai ales pe cei tineri şi pe copii, încercând să conchidem cum am putea face faţă unor astfel de situaţii periculoase.
Oamenii consumă astăzi droguri mai mult ca oricând.
Întrebare: – Care sunt motivele care-i determină să consume droguri?
Urmează răspunsurile elevilor.
Profesorul: Răspunsul pare a fi simplu, ei doresc să simtă altceva decât de obicei. Este greşit să spui şi să faci: “încerc doar odată din curiozitate”. Dacă încerci odată, vei dori să mai consumi odată şi astfel vei ajunge, fără să-ţi dai seama, la dependenţă. Suntem uşor de influenţat, iar pentru unii anturajul este distrugător. Cercul de prieteni în care ne aflăm, este una dintre cauzele care duc la dependenţa de droguri. “Dacă ia el, de ce să nu încerc şi eu?” Şi aşa începe totul… şi apoi urmează chinul. Foarte mulţi dintre cei care au consumat droguri regretă enorm că au făcut acest pas negativ în viaţă. Unii au reuşit să renunţe, alţii nu au reuşit. Insă pentru toţi, integrarea sau reintegrarea în societate va fi foarte dificilă.
Lipsa drogului produce stări de criză manifestate prin nervozitate excesivă, violenţă, tâlhărie şi criminalitate. De ce să fii bolnav de o boală pe care o poţi evita ? De ce să fii jucăria altora? Drogul te scoate dintr-o stare de normalitate, sau de tulburare, te introduce în lumea falsei bucurii, dupa care te aruncă cu brutalitate în cumplitele chinuri ale iadului, afectând starea fiziologică, psihologică, dar şi socială.
“SPUNEŢI NU DROGURILOR, în orice situaţie! Viaţa nu va mai fi la fel niciodată!”.
Activitate: Tipul de droguri
- Utilizând metoda asaltului de idei, se propune elevilor, să numească drogurile pe care le cunosc. Se întocmeşte o listă de droguri fără a le clasifica. Dacă alcoolul şi tutunul nu sunt menţionate, se introduc şi acestea în listă.
- Se sugerează elevilor să evidenţieze drogurile care, după părerea lor, prezintă un risc sporit pentru infectarea cu virusul HIV. Se solicită argumente.
Profesorul: Narcomania (limba greacă – “narke” – înţepenire; “mania” – nebunie, furie) – este deprindere bolnăvicioasă şi foarte pronunţată a organismului cu unele substanţe toxice care acţionează asupra sistemului nervos, sistemului cardiovascular etc., provocând tulburări grave psihice.
Activitate: Studiu de caz
- Echipelor de elevi li se repartizează Fişa cu Studiul de caz:
“Am ieşit seara să mă întâlnesc cu prietenii. A venit şi Mihai cu Daniela, despre care cunosc că fumează cânepă. Chiar dacă suntem de o vârstă, ei se cred mai maturi, deoarece fumează şi consumă droguri. Ne-au propus şi nouă să fumăm cânepă. Chiar au spus că nu vor mai comunica cu noi şi vom întrerupe relaţiile de prietenie, dacă refuzăm. Eu nu am consumat droguri niciodată, de aceea .., nu ştiu cum să procedez… ”
- Elevii, în grupuri, timp de 3-4 minute examinează Studiul de caz.
Elevii îşi expun părerea, ascultă opinia colegilor şi vor răspunde la întrebările adresate de profesor.
Răspunsuri aşteptate:– Nu mă las provocat să fac ceva ce dăunează sănătăţii mele şi pot să-mi argumentez opinia; – Refuz categoric să fumez cânepă, iar faptul că băieţii planifică un furt mă face şi mai hotărât.
Se propune elevilor vizualizarea secvenţelor video – „Mesaj anti drog”.
Discuţie dirijată: De ce este importantă prevenirea primară a consumului de droguri?
Activitatea echipelor de elevi: Elevii, din fiecare echipă, îşi vor exprima opinia.
Profesorul: Drogurile sunt foarte periculoase pentru organism, deoarece atacă sistemul nervos central (droguri psihoactive). Acestea provoacă dependenţa.
Fiind dependent de droguri, consumatorul simte că nu poate să gândească normal şi să supraveţuiască fără ajutorul acestora. În cazul dependenţei fizice, nervii, muşchii, inima şi alte organe au nevoie de drog pentru a funcţiona.
Dacă este privat de droguri, consumatorul poate avea probleme fizice şi mintale: frisoane şi friguri, transpiraţii, dureri, halucinaţii, inconştienţă sau chiar convulsii fatale.
Profesorul discută cu elevii pe marginea următoarelor chestiuni:
Clasificarea toxicomaniei
a) după gravitatea efectelor:
– majoră – morfină, cocaină, amphetamine, alcool;
– minoră – tabagismul, consumul de cafea.;
b) după numărul drogurilor administrate:
– monotoxicomanie – administrarea unui singur drog;
– politoxicomanie – folosirea mai multor droguri.
Activitate echipelor de elevi:
- Informarea, pe baza prezentăriii posterelor şi interpretării de către elevii participanţi, a conţinutului informativ, cu referire la consecinţele consumului de droguri în plan fiziologic, psihologic şi social, precum şi efectele pe termen scurt, mediu şi lung al consumului acestora.
Prezentarea posterelor şi interpretarea de către elevi a conţinutului informativ vizând:
- „Acţiunea diferitor tipuri de droguri asupra organismului uman”.
Echipa nr.1 – Efectele cocainei;
Echipa nr.2 – Efectele heroinei;
Echipa nr.3 – Efectele Extasу, Efectele Amfitaminelor;
Echipa nr.4 – Efectele Etnobotanicelor, Efectele Canabisului.
Discuţie dirijată de profesor: Întrebarea adresată elevilor:
- Ce înţelegem prin dependenţă, toleranţă, stare de sevraj?
Activitatea echipelor de elevi: Elevii îşi expun opinia.
Profesorul, completează/ corectează răspunsurile elevilor (Prezentarea Power Point) cu referire: – Substanţă; – Abuzul de substanţ㸠– Dependenţa; – Toleranţa la o substanţă; – Sevrajul; – Toxicomania, etc.;
Discuţie dirijată de profesor: Întrebarea adresată elevilor:
– Care sunt cauzele abuzului de drog?
- Activitatea echipelor de elevi: Elevii îşi expun opinia.
Profesorul: Consumul de drog nu are o cauză unică. În general, se cunosc trei factori importanţi: – disponibilitatea drogului; – o personalitate vulnerabilă;– presiunile sociale.
Există trei căi pe care se poate ajunge la dependenţa de droguri:
a) prin administrarea drogurilor prescrise de medici (barbiturice, benzodiazepine);
b) prin procurare legală, fără reţetă (nicotina, morfina şi alcoolul);
c) prin auto-administrare de droguri obţinute pe căi ilegale.
Consumatorii de drog, mai ales tinerii, pot avea următoarele caracteristici:
– un anumit grad de vulnerabilitate a personalităţii, anterioară începerii consumului;
– sunt în dezacord cu societatea şi cu autorităţile;
– au rezultate şcolare slabe, multe absenţe şi acte de delincvenţă;
– acuză stări depresive sau anxietate;
– unii provin din medii profund dezorganizate şi adesea au avut o copilărie tristă.
Cu toate acestea, multe dintre persoanele care fac abuz de drog nu au nici una din caracteristicile menţionate mai sus. Riscul abuzului de drog creşte în societăţile în care acesta nu este o ruşine. Asupra tinerilor acţionează şi presiuni sociale, determinându-i să consume pentru a fi în rând cu ceilalţi.
Reflecţie: Discuţie dirijată:
– De ce se consumă droguri? (cauze); – Care sunt efectele imediate ale drogurilor?
– Care sunt consecinţele pe termen lung? – Ce riscuri sunt legate de droguri?
– Ce efecte au drogurile asupra organismului uman?
– Cum afectează viaţa personală, viaţa de familie, viaţa profesională?
Elevii caută argumente, detaliind, cu situaţii concrete din ceea ce au citit sau din relatările altora.
Concluzia elevilor: Efectele nocive ale drogurilor se regăsesc atât pe plan fizic, cât și cel psihic, sanitar și social, riscul consumului de droguri fiind definitoriu, raportul dintre consumator și drog fiind asemănător celui dintre stăpân și sclav. Efectele nocive ale consumului și traficului de droguri se regăsesc atât asupra sănătății fizice și psihice a consumatorului, cât și asupra libertății sale, astfel încât, timpul în care nu sunt sub influența drogului, toxicomanii și-l consumă în căutarea lui, în căutarea banilor necesari pentru achiziționarea drogurilor, comit fapte antisociale uneri cu pericol sporit.
Obţinerea performanţei: Fiecare grupă primeşte câte o fişă, pe care sunt scrise mai multe enunţuri privind cauzele consumului de droguri; elevii trebuie să identifice aspecte în raport cu situaţia respectivă/ soluţii privind modul de a le depăşi:
GRUPA 1: Mulţi tineri încep să fumeze ori să consume băuturi alcoolice, deoarece cred că, acesta reprezită un mod de a te distra cu prietenii.
Răspunsul elevilor: Iată cum te poţi distra cu prietenii, fără să fumezi sau să consumi băuturi alcoolice…
GRUPA 2: De cele mai multe ori, un prieten este cel care te convinge că nu ţi se întâmplă nimic rău dacă fumezi şi tu, şi dacă nu o faci, ceilalţi vor considera că eşti un fricos. De fapt, o astfel de persoană nu îţi este prieten.
Răspunsul elevilor: Iată cum arată un prieten adevărat…
GRUPA 3: Curiozitatea este dorinţa firească de a afla/ vedea/ încerca/ cunoaşte lucruri noi, evenimente, fenomene.
Răspunsul elevilor: Iată câteva lucruri bune pe care, din curiozitate, am dori să le aflăm, ori să le cunoaştem…
GRUPA 4: De multe ori, diverse probleme îi pot face pe oameni să recurgă la lumea iluzorie a drogurilor. Pentru adolescenţi, astfel de probleme ar putea fi: – notele insuficiente; – o situaţie de corigenţă; – o prietenie destrămată, etc.
Răspunsul elevilor: Iată câteva lucruri bune pe care, din curiozitate, am dori să le aflăm, ori să le cunoaştem…
Activitatea elevilor: Se propune elevilor discutarea în grup a diverselor modalităţi de a spune; – NU consumului de droguri.
Elevii vor identifica expresii de refuz a consumului de droguri.
Din fiecare echipă, elevii vor lansa idei raportate la posibilităţile de a refuza consumul de droguri
– “Spune NU şi pleacă”; – “Spune NU repetat“; – “Spune NU motivat“; – “Spune NU şi fă o glumă“; – “Spune NU şi sugerează o alternativă”, etc.
Profesorul: – Ce spunea legea?- Codul Penal al Republicii Moldova:
Articolul 2172. Circulaţia ilegală a precursorilor în scopul producerii sau prelucrării drogurilor, etnobotanicelor sau analogii acestora
Articolul 2173. Circulaţia ilegală a materialelor şi utilajelor destinate producerii sau prelucrării drogurilor, etnobotanicelor sau analogii acestora
Articolul 2175. Consumul ilegal public sau organizarea consumului ilegal de droguri, etnobotanice sau analogii acestora
Printr-o discuţie liberă, dirijată de către profesor, elevii îşi expun punctul de vedere referitor la beneficiile unui stil de viaţă sănătos, importanţa activităţii sportive, dezvoltarea aptitudinilor şi abilităţilor sociale, care să contribuie la dezvoltarea lor ca adulţi şi construirea unei cariere de succes.
Resurse web:
- www.didactic.ro.
- https://www.criminalistic.ro/efectele-drogurilor-asupra-organismului-uman-identificarea-toxicomanilor/
- https://www.medlife.ro/articole-medicale/consumul-de-droguri-de-la-abuz-la-dependenta-si-efectele-asupra-creierului.html/
- http://www.prosalvita.ro/efectele-abuzului-de-droguri-si-dependentei/
- https://www.drugs.ie/resourcesfiles/guides/HPM00053RM .pdf
- https://www.consiliereantidrog.ro/droguri-si-dependenta/tipuri-de-droguri
- https://antidrog.md/tipuri-de-droguri/
- https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=122429&lang=ro
Răspunsuri